Retailerii de produse alimentare sunt în general mulțumiți
„În ciuda vremurilor dificile, acesta a fost un început decent pentru faza fierbinte a sezonului de Crăciun pentru mulți comercianți cu amănuntul”, explică directorul general al HDE, Stefan Genth. Cu toate acestea, imaginea nu este uniformă.
Companiile mai mari, cu vânzări anuale de peste două milioane de euro, precum și comercianții cu amănuntul din centrele orașelor și din suburbii au evaluat situația ca fiind mai bună decât media. În fiecare caz, o treime dintre companii s-au declarat mulțumite de mersul afacerilor.
Potrivit HDE, comerțul cu amănuntul al produselor electronice de larg consum, al ceasurilor și bijuteriilor, al cărților și al jucăriilor a înregistrat rezultate deosebit de bune. Mulți comercianți de produse alimentare s-au declarat, de asemenea, mulțumiți. Pe de altă parte, comercianții de îmbrăcăminte au raportat vânzări destul de slabe.
Impuls sporadic pentru vânzările de Crăciun
Apetitul consumatorilor rămâne scăzut. Aproape două treimi dintre magazine au raportat o scădere a numărului de clienți față de anul precedent. „Mulți consumatori sunt reticenți în a face cumpărături. Un impuls real pentru afacerile de Crăciun poate fi observat doar în cazuri izolate”, spune Genth.
Pentru lunile noiembrie și decembrie, sectorul comerțului cu amănuntul se așteaptă la vânzări de 121,4 miliarde de euro. Aceasta ar corespunde unei creșteri de 1,3 % față de anul precedent. În ceea ce privește luna noiembrie în ansamblu, aproximativ o treime dintre companiile intervievate s-au declarat mulțumite - mai mult decât în anul precedent. Jumătate dintre ele sunt însă nemulțumite.