Conform studiului „Decarbonisation Study 2024”, realizat de KPMG, 66% dintre cele mai mari companii cotate la bursă din Germania și-au fixat obiective pe termen lung pentru emisiile directe și indirecte de CO2.
Acestea sunt emisii din categoriile Scope 1 și Scope 2. Primele se referă la emisiile de gaze cu efect de seră provenite din cazane, din flota de vehicule sau din procesele tehnice. Emisiile din categoria 2 provin din generarea de energie electrică achiziționată, încălzire sau răcire urbană, precum și din aburul achiziționat.
Cu toate acestea, deși două treimi dintre întreprinderi s-au angajat să reducă aceste emisii, mai mult de jumătate (57%) sunt în urma acestor obiective. „Decarbonizarea industriei germane nu eșuează din lipsă de voință”, spune expertul KPMG Benedikt Herles. Multe companii se străduiesc să își atingă obiectivele.
În schimb, întreprinderile sunt mai puțin ambițioase atunci când vine vorba de emisiile de tip 3, cauzate, de exemplu, de bunurile și serviciile achiziționate, de transportul și distribuția produselor sau de naveta angajaților către locul de muncă.
Acestea pot reprezenta până la 90 % din amprenta de carbon a unei companii. Cu toate acestea, potrivit KPMG, doar una din trei companii își stabilește obiective clare de reducere a acestora.
Diferența dintre obiective și realitate este deosebit de mare în industria chimică și a materialelor. Conform propriilor cifre, doar 16,7% dintre întreprinderile din acest sector își propun să reducă emisiile din categoria 1 și 2. Situația este mai bună în sectorul financiar, unde 66,7 % dintre companii își ating obiectivul. În ansamblu, emisiile companiilor analizate sunt responsabile pentru 0,5 % din emisiile globale de gaze cu efect de seră.
Industria, atât de importantă pentru Germania, este un copil cu probleme deosebite. Un sondaj realizat de KPMG în rândul a 30 de factori de decizie de top a arătat că 63% dintre companiile industriale nu au stabilit încă o dată concretă pentru atingerea neutralității climatice sau a emisiilor zero.
Și asta deși majoritatea consideră că adaptarea la schimbările climatice și transformarea necesară reprezintă o oportunitate: mai mult de jumătate dintre cei intervievați sunt convinși că aceasta le va îmbunătăți poziția concurențială. Doar 11% se tem de efecte negative asupra rentabilității pe termen lung. Gestionarea energiei, inovațiile în materie de produse ecologice și economia circulară sunt considerate pârghii pentru creșterea valorii adăugate.