Logo Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană

Membrii informează

  • News

Publicăm informații actuale din cadrul companiei dvs. Vă rugăm să ne contactați!

News

Decembrie 2024

CMS numită „CEE M&A Legal Adviser of the Year 2024” la Mergermarket European M&A Awards

CMS a primit premiul „CEE M&A Legal Adviser of the Year 2024” în cadrul Mergermarket European M&A Awards 2024, ceremonie care a avut loc pe 27 noiembrie la Londra.

Premiile Mergermarket European M&A sunt acordate pentru excelența în domeniul fuziunilor & achizițiilor și onorează realizările remarcabile în acordarea de consultanță de top pentru tranzacții complexe.

Printre tranzacțiile majore se numără achiziția Aeroportului din Budapesta pentru 4,3 miliarde de euro de către Vinci și Corvinus și achiziția Profi în România pentru 1,3 miliarde de euro de către Ahold Delhaize.

Horea Popescu, Managing Partner al CMS București și Head of Corporate CEE, declară: „Acest premiu reflectă rolul nostru in aceste tranzacții remarcabile, încrederea clienților noștri și angajamentul nostru neclintit față de Europa Centrală și de Est, cultivat de peste 30 de ani. Mulțumim clienților și echipei noastre pentru că au făcut posibilă această realizare!”

Acest premiu este cel mai recent dintr-o serie de distincții prestigioase obținute de firmă în Europa Centrală și de Est, inclusiv premiul pentru Firma de Avocatură a Anului în CEE acordat de Chambers Europe și patru premii pentru Tranzacția Anului, acordate de CEE Legal Matters.

 

Despre CMS

 Înființată în anul 1999, CMS este o organizație integrată, multi-jurisdicțională, de firme de avocatură, care oferă servicii complete de consultanță juridică și fiscală. Cu 85 de birouri în 48 de țări din întreaga lume și peste 6.300 de avocați, CMS deține o experiență îndelungată atât în domeniul consultanței în jurisdicțiile sale locale, cât și internaționale. Având în portofoliu mari companii multinaționale cât și companii cu capital mediu și start-up-uri, CMS oferă rigoarea tehnică, asistență juridică strategică și parteneriat pe termen lung pentru a menține fiecare client în poziția de lider al domeniului în care acesta activează.

 

Firmele membre CMS asigură o experiență vastă în cele 19 arii de practică și sectoare, inclusiv Drept corporatist / Fuziuni & Achiziții, Energie & Schimbarea climei, Fonduri, Științe ale vieții & Sănătate, Tehnologie, Media și Comunicații, Fiscalitate, Bănci & Finanțe, Aspecte comerciale, Antitrust, Concurență & Comerț, Rezolvarea Litigiilor, Aspecte privind Ocuparea Forței de Muncă & Pensiile, Proprietatea Intelectuală și Proprietatea Imobiliară.

 

Pentru mai multe informații vă rugăm vizitați cms.law

 

Dentons a asistat CEC Bank în legătură cu actualizarea programului său de obligațiuni pe termen mediu (MTN) urmată de emisiunea de obligațiuni eligibile de tip Senior Non-Preferred în valoare de 300 de milioane euro

București/Frankfurt, 2 decembrie 2024 – Firma globală de avocatură Dentons a acordat asistență juridică CEC Bank în legătură cu actualizarea programului său MTN, urmată de atragerea a 300 de milioane euro printr-un plasament de obligațiuni de tip Senior Non-Preferred ce se intenționează să se califice ca instrumente MREL. Erste Group Bank A.G. și ING Bank N.V. au acționat în calitate de Intermediari Principali Comuni și Co-Aranjori, iar BT Capital Partners în calitate de Co-Intermediar.

 

Dentons a acordat, de asemenea, asistență juridică CEC Bank în ceea ce privește lansarea Programului MTN în decembrie 2022,  a cărui valoare a fost acum majorată de la 600 de milioane euro la echivalentul a 1,5 miliarde euro, oferind totodată opțiuni de tragere în RON, EUR și USD.

 

Echipa multi-jurisdicțională Dentons care a asistat emitentul a fost coordonată de Loredana Chitu, partener și coordonator al departamentului de piețe de capital din cadrul Dentons București, în strânsă colaborare cu Oliver Dreher, partener Dentons Frankfurt și coordonator al departamentului de Debt Capital Markets (DCM) din cadrul Dentons Germania, precum și Alin Roca (associate) și Bogdan Gălățanu (paralegal) din București, și Philippa Münnich-Winter (senior associate), Nadja Reiß (associate) și Sven Henneke (Project Manager Legal) din Frankfurt.

„Ca și consultanți juridici ai CEC Bank încă de la prima lor emisiune, suntem mândri să le fim alături pe parcursul acestei călătorii remarcabile în cadrul piețelor  internaționale de capital. Transmitem felicitări echipei dedicate și talentate a CEC Bank pentru această emisiune de obligațiuni de succes și mulțumim intermediarilor și consultanților acestora pentru colaborarea pentru această realizare semnificativă!", a declarat Loredana Chitu.

„Această tranzacție reafirmă capacitatea Dentons de a gestiona cu succes mandate complexe pe piețele de capital transfrontaliere, demonstrând sinergia remarcabilă a echipelor noastre multi-jurisdicționale și expertiza juridică bogată în regiuni cheie”, a adăugat Oliver Dreher.

STOICA & ASSOCIATII wins a series of injunctions for a pharmaceutical colossus

The lawyer’s team from STOICA & ASOCIAȚII - Dragoș Bogdan (Managing Partner) and  Mihai Stănescu (Managing Associate) -, acting for a major global manufacturer of innovative medicines, won in a series of litigations the provisional ban on the sale of competing products by other major pharmaceutical companies, which violated the exclusive rights conferred by a patent.

 

The litigations concerned a very important medicine, having annual sales of over 4.5 billion euros. In the context of the termination of protection over the active substance of the drug in question, several generic drug companies tried to enter the Romanian market, ignoring the existence of a second-generation patent - which protected other characteristics of the drug than the active substance.

Dragoș Bogdan: ”Our mission was particularly complex, involving overcoming two types of obstacles to convince the courts to issue the presidential injunctions: firstly, demonstrating the existing rights in the context of an extensive case-law at the European and even at the global level regarding the validity of the patent; secondly, demonstrating the infringement of the patent by generic medicines, despite some highly technical features in the patent claims and the limited evidentiary possibilities determined by the procedural framework.

 

The success achieved by the STOICA & ASOCIAȚII’s team ensures that the manufacturer of the innovative medicine respects the monopoly resulting from the patent, an essential aspect in the pharmaceutical field, practically the only way to cover the high research and development expenses involved in discovering and launching a new medicine on the market.

 

Founded in 1995, STOICA & ASOCIAȚII has gained national and international recognition in the world of law and the business environment, through its entire activity of legal assistance and representation of a vast portfolio of clients. Currently, the lawyers from STOICA & ASOCIAȚII have proven that they are a strong team, based on the observance of its principles: Fidelitas, Integritas, Fortitudo. STOICA & ASOCIAȚII has acquired an excellent national and international reputation. Its professional achievements are recognized in the most important international legal guides: Chambers Europe, Legal 500, WTR 1000, IAM Patent 1000.

Parteneriat de lungă durată Bosch - Universitatea Babeș-Bolyai

  • Bosch participă la inaugurarea unui spațiu educațional modern la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca (FSEGA), contribuind la dotarea lui.
  • Tehnologie de ultimă generație pentru studenți: sala Bosch este dotată cu tehnologie audio-video modernă și este un mediu propice pentru inovație, colaborare și excelență.
  • Bosch continuă să investească în dezvoltarea viitoarelor generații de profesioniști

 

Bosch, lider global în furnizarea de tehnologii și servicii, își consolidează parteneriatul său cu mediul academic, contribuind la dotarea unui spațiu educațional modern la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB). Managementul companiei a participat luni, 2 decembrie 2024,  la inaugurarea acestei săli de clasă, alături de reprezentanți ai universității. Noua sală Bosch, având o capacitate de peste 30 de persoane, este dotată cu echipamente de ultimă generație și este concepută pentru a răspunde, la cele mai înalte standarde, nevoilor de activități didactice din UBB, atât pentru participarea fizică în clasă, cât și pentru un sistem de învățare hibrid. Spațiul este conceput pentru a facilita procesul de învățare participativă, activă și implicată, cu zone dedicate activităților de echipă și aplicațiilor practice. pregătindu-i pe studenți pentru roluri cheie în domenii precum finanțe, contabilitate, marketing și management.

 

„Bosch are o istorie de 30 de ani în România, o perioadă în care am deschis nu doar fabrici, centre de vânzări, cercetare sau servicii, ci și punți între mediul economic și cel educațional. Mă simt onorată să particip la inaugurarea acestei săli, să văd cum munca noastră comună prinde contur. Acest moment nu reprezintă doar o investiție într-un spațiu modern, ci este, înainte de toate, o investiție în viitor. Este o declarație a angajamentului pe care ni-l asumăm cu mândrie, pentru a susține dezvoltarea generațiilor tinere, căci am înțeles faptul că educația este cheia care deschide porțile schimbării și ale progresului. Educația furnizează societății forța de muncă calificată necesară pentru creștere economică, iar economia, prin cerințele constante de adaptare și inovație, influențează curriculum-ul și metodele de predare. Bosch privește această relație ca pe o oportunitate de a face o diferență reală,” a declarat Monica Constantinescu, director comercial al fabricii Bosch din Cluj.

„La Bosch, credem în puterea educației și în importanța investițiilor în viitor. De-a lungul anilor, ne-am dezvoltat constant colaborarea cu universitățile locale din Cluj. Avem un parteneriat de peste cinci ani cu Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca și sunt mândru că ne-am consolidat colaborarea contribuind la crearea acestui nou spațiu modern. Cred că, în lumea de astăzi în schimbare rapidă, abilitățile de colaborare și lucru în echipă, alături de cunoştinţele de tehnologie, proactivitate și flexibilitate sunt cruciale pentru o carieră de succes. Compania Bosch, ca lider în tehnologie, este întotdeauna bucuroasă să sprijine tinerele generații în dobândirea experienței practice, a know-how-ului și a mentalității potrivite, oferindu-le șansa de a lucra împreună cu specialiști și experți din cadrul companiei,” a declarat Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

 

Spațiul educațional din cadrul FSEGA, proiectat în spiritul condițiilor de lucru inspiratoare de la Bosch și echipat cu cea mai recentă tehnologie audio-video, nu este doar un spațiu fizic, este un mediu propice pentru inovație, colaborare și excelență. Studenții care vor lucra aici își vor dezvolta competențele și vor descoperi lucrul în echipă, modalități de rezolvare a problemelor complexe, învâțând, în același timp, să se adapteze rapid la schimbările tehnologice.

 

Colaborarea Bosch cu mediul universitar

Bosch pune un accent puternic pe educație și susține noile generații de profesioniști, fiind un partener activ al universităților din Cluj și din întreaga țară. Astfel, prin Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, compania a dezvoltat trei programe de masterat și patru cursuri universitare, în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea Babeș-Bolyai. În plus, Bosch oferă un program anual de burse pentru studenții de licență și derulează programul Working Student, în cadrul căruia au participat peste 200 de studenți în 2024. De asemenea, compania organizează competiția internațională Bosch Future Mobility Challenge și susține proiecte educaționale precum „Discover Your Passion in IT”, „Hour of Code” și  „Kids in Tech”, contribuind astfel la formarea tinerilor profesioniști și pregătirea lor pentru cariere de succes.

În plus, la fabrica Bosch din Cluj, Bosch susține educația și în domeniul sistemelor automatizate industriale, prin implicarea în Zilele Educației Mecatronice (ZEM), o competiție națională destinată studenților din anul III și profesorilor dedicați. Competiția cuprinde provocări în șase secțiuni: Sisteme Mecatronice Industriale, Roboți Mobili, Drone, Mini Sumo Robots, Proiecte studențești în Mecatronică și Aplicații Matlab. Bosch dezvoltă astfel parteneriate cu nouă universități tehnice din România și contribuie activ la dezvoltarea acestei competiții, care include departamente de Mecatronică din universitățile tehnice din țară. De asemenea, compania a dotat nouă universități cu echipamente de ultimă generație, ce pot asigura pregătirea și formarea profesională a studenților într-o formă unitară, sincronizată la nivel național, permițând participarea la concursuri universitare și dezvoltarea suplimentară a competențelor specifice.

 

Persoană de contact pentru jurnaliști:                                                                     

Miruna Andriesei                                                               
Telefon: +40 730 024 478   

            

Grupul Bosch este prezent de 30 de ani în România și are aproximativ 10.520 de angajați în șase entități. În 2023, Bosch a generat vânzări consolidate în valoare de 516,2 milioane de euro pe piața din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au ajuns la 2,4 miliarde de euro. Pe lângă centrul său de cercetare și dezvoltare din Cluj, București și Sibiu și unitățile sale de producție pentru Mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de soluții de business și tehnologie, la Timișoara. În București, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piața electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala țării.

 

Informații suplimentare sunt disponibile online la www.bosch.ro.

Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii și servicii. Acesta are aproximativ 429.000 de angajați în întreaga lume (la 31 decembrie 2023). Compania a generat vânzări de 91,6 miliarde de euro în anul 2023. Operațiunile sale sunt împărțite în patru sectoare de activitate: Mobilitate, Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. Prin activitățile sale, compania își propune să folosească tehnologia pentru a contribui la modelarea tendințelor universale, cum ar fi automatizarea, electrificarea, digitalizarea, conectivitatea și orientarea către sustenabilitate. În acest context, amprenta extinsă a Grupului Bosch în diferitele industrii și regiuni îi consolidează capacitatea de inovație și robustețea. Bosch își folosește expertiza dovedită în tehnologia senzorilor, software și servicii pentru a oferi clienților soluții pentru mai multe domenii dintr-o singură sursă. De asemenea, își aplică expertiza în materie de conectivitate și inteligență artificială pentru a dezvolta și fabrica produse ușor de utilizat și sustenabile. Prin „Tehnică pentru o viață”, Bosch dorește să ajute la îmbunătățirea calității vieții și la conservarea resurselor naturale. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH și cele aproximativ 470 de filiale și companii regionale din peste 60 de țări. Prin includerea partenerilor comerciali și de service, rețeaua globală de producție, inginerie și vânzări Bosch acoperă aproape toate țările din lume. Baza pentru creșterea viitoare a companiei este puterea sa inovatoare. În cele 136 de locații de pe tot globul, Bosch are aproximativ 90.000 de angajați în cercetare și dezvoltare, dintre care aproape 48.000 sunt ingineri software.

 

Informații suplimentare sunt disponibile online la www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com.

30 de autobuze electrice Byd vor fi furnizate de New Kopel Car Import către municipiul Oradea

New Kopel Car Import, parte a SIXT Group România, a semnat cu Primăria Municipiului Oradea un contract de furnizare a 30 de autobuze electrice de 12 metri, 7 stații de încărcare lentă și 2 stații de încărcare rapidă.  Este doar ultima dintr-o serie de alte licitații de calibru câștigate de New Kopel Car Import precum: Bacău (48 de autobuze electrice de 12 m, 48 de stații de reîncărcare lentă și 16 stații de reîncărcare rapidă), Constanța (20 autobuze), Buzău (9 autobuze) și, în premieră națională, un autobuz electric pentru Aeroportul din Cluj, special proiectat pentru servicii aeroportuare în vederea transferului pasagerilor între terminale și aeronave.

 

Cele 30 de autobuze au termen de livrare de 8 luni și sunt model BYD K9UD, din tipodimensiunea de 12m, cu podea complet coborată și capacitate de transport de 70 de pasageri (dintre care 32 pe scaune). Ele sunt echipate cu sisteme de climatizare / încălzire, informare și numărare călători precum și cu echipamente de supraveghere video și gestiune / management al vehiculelor.

Amplasamentul scaunelor asigură locuri rezervate pentru persoane cu nevoi speciale, iar fiecare autobuz este prevăzut la ușa din mijloc cu o platformă pentru facilitarea accesului. Autobuzele vor fi dotate cu echipamente pentru informarea călătorilor (audio-vizuală), numărarea călătorilor și supraveghere video.

 

Autobuzele BYD K9UD au autonomie de transport ridicată, în condiții reale de trafic specifice municipiului Oradea (vara / iarna, încărcare la capacitate maximă) și beneficiază de o garanție de 4 ani / 280.000 km. Totodată, sistemul de baterii pentru tracțiune, cu o capacitate de 383 kWh, are o garanție de 8 ani.

Autobuzele electrice BYD sunt extrem de performante prin autonomia lor ridicată și prin capacitățile de încărcare, traduse prin costurile reduse de infrastructură și de încărcare, garanția extinsă a bateriilor și a sistemelor precum și prin performanțele eficiente ale frânării regenerative. Gama autobuzelor BYD cuprinde tipodimensiuni de la 8,7 metri, 10 metri, 12 metri, autocare de 13 metri, până la cele articulate de 18 metri.

 

Despre New Kopel Car Import:

New Kopel Car Import face parte din SIXT Group Roamânia și este importator unic al autobuzelor BYD în România, încă din 2018. Fondată în 1995, BYD este o companie de înaltă tehnologie dedicată valorificării inovațiilor tehnologice pentru o viață mai bună. În 29 de ani de creștere rapidă, BYD a înființat peste 30 de parcuri industriale, pe 6 continente, și a contribuit semnificativ la evolutia unor industrii precum electronice, auto, energie regenerabilă și tranzit feroviar. Cu accent pe achiziția, stocarea și aplicarea energiei, BYD oferă soluții energetice noi, cu zero emisii. BYD este cel mai mare producător de autobuze electrice din lume, cu peste 80.000 de unități livrate.

Cushman & Wakefield Echinox: Bucureștiul are unul dintre cele mai tinere stocuri de birouri din Europa

Cu o vârstă medie de aproximativ 11 ani, stocul spațiilor de birouri din București este printre cel mai ”tinere” din Europa, dar și din Europa Centrală și de Est, ceea ce reprezintă un avantaj pentru proprietari în retenția și atragerea de noi chiriași, fiind cel mai puțin expus la riscul de a deveni învechit din punct de vedere tehnologic, al construcției și al standardelor legate de sustenabilitate în următorii 5 - 6 ani, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

La nivel european, peste 170 de milioane de metri pătrați de spații de birouri din șaisprezece piețe sunt expuse riscului de a deveni învechite în 2030, potrivit raportului Rethinking European Offices, realizat de Cushman & Wakefield.

 

Această suprafață este echivalentă cu de șase ori stocul total de birouri din centrul Londrei. Majoritatea acestui stoc „în pericol” se află în piețele din Europa de Vest, unde aproape 80% din stocul din orașe precum Amsterdam, Barcelona, Londra, Madrid, Milano, Paris și Stockholm riscă să devină învechit până la finalul acestui deceniu.

Pe de altă parte, piețele din Europa Centrală și de Est - București, Budapesta, Praga și Varșovia, prezintă riscuri mai mici de învechire, cu un procent mediu de doar 43%. Acest lucru reflectă faptul că o mare parte din stocul construit în aceste piețe a fost livrat în ultimele două decenii. În această perioadă, stocul de birouri din piețele din regiune s-a dublat, în timp ce în piețele din Vest, creșterea a fost de sub 20%.

În București, stocul este și mai tânăr față de media regională, aproape jumătate din suprafața de birouri existentă, de 3,41 milioane de metri pătrați fiind construită în ultimii zece ani. Astfel, riscul echivalent de învechire din București este de doar 35%, mai mic decât în orice piață analizată.

 

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”Chiriașii sunt tot mai interesați de birourile de clasă A, situate în zone centrale sau semicentrale, care oferă acces facil la diverse facilități și respectă cele mai noi standarde de mediu. Majoritatea acestor clădiri sunt certificate verzi, ceea ce le face atractive nu doar pentru companii, ci și pentru angajați, contribuind la un mediu de lucru modern și plăcut. La nivel european, jumătate din tranzacțiile de închiriere vizează astfel de spații, în creștere față de 40% înainte de pandemie și doar o treime acum un deceniu. În București, 83% din volumul de spații închiriate în acest an a fost în clădiri de clasă A, clădiri ce au o pondere de 79% în stocul total din oraș.”


Piața de birouri din București a demonstrat o tendință clară spre stabilitate în primele nouă luni ale anului activitatea de tranzacționare înregistând un nivel satisfăcător, cu o suprafață totală închiriată de 261.700 metri pătrați, în scădere cu 25% față de același interval al anului trecut.

Reducerea volumului tranzacționat era așteptată având în vedere că în acest an va fi livrată o singură clădire de birouri în București și că 2023 a fost un an record din punct de vedere al spațiilor închiriate.

 

În piețele din Europa de Vest, riscul de învechire nu este uniform. Orașe precum Munchen (60%), Lisabona (64%), Dublin (64%) și Berlin (65%) au riscuri relativ mai mici comparativ cu alte piețe vestice, reflectând faptul că o mare parte din stoc a fost dezvoltat în ultimele două decenii. În Londra, analiza sugerează că nivelul stocului învechit va ajunge la 76% până la sfârșitul deceniului. Reglementările mai stricte și îmbunătățirea peisajului economic ar trebui să accelereze ritmul schimbărilor, mulți proprietari derulând deja proiecte de modernizare sau de redezvoltare a clădirilor pentru a satisface cerințele în creștere ale chiriașilor.

 

Mai mult decât atât, orice proprietar trebuie să ia în considerare opțiunile disponibile pentru a îmbunătăți spațiile din clădirile pe care le deține, pentru a păstra chiriașii existenți sau pentru a atrage alții noi. Pe de altă parte, chiar dacă aceste clădiri au de regulă chirii mai mari, amplasarea acestora în zone centrale și facilitățile superioare pe care le oferă sunt critice pentru atragerea și reținerea talentelor potrivite.        

În aceste condiții, anticipăm o divizare și mai mare între activele de clasă A, situate central, și cele din locații periferice, unde riscul de neocupare este adesea mai mare. Proprietarii trebuie să analizeze foarte bine activele pe care le dețin și să decidă dacă repoziționarea sau reutilizarea acestora este cea mai bună abordare strategică.

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în aproape 400 de birouri și peste 60 de țări și venituri de 9,5 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com.

STOICA & ASOCIAȚII: Siguranța generală a produselor și răspunderea pentru defecte. Un nou cadru legislativ

Evoluția tehnologică din ultimele decenii, inclusiv inteligența artificială, schimbarea modelelor de afaceri au reclamat o adaptare a legislației în materie de siguranță generală a produselor și de stabilire a răspunderii pentru produsele cu defecte. Regulamentul UE nr.988/2023 privind siguranța generală a produselor va deveni aplicabil în câteva zile, respectiv la data de 13 decembrie 2024 („Regulamentul SGP”). Pe 13 decembrie se va abroga vechea Directivă nr. 2001/95/CE[1] care guverna siguranța produselor. Produsele care sunt în conformitate cu Directiva 2001/95/CE  şi care au fost introduse pe piaţă înainte de 13 decembrie 2024 nu intră sub incidența Regulamentului SGP.

 

Regulamentul SGP păstrează obligația generală a producătorilor de a se asigura că produsele introduse pe piață au fost proiectate și fabricate potrivit cerințelor generale de siguranță prevăzute în actul normativ respectiv. O noutate adusă de Regulamentul SGP constă în obligația producătorilor de a efectua o analiză internă a riscurilor și de întocmire o documentației tehnice care să conțină cel puţin o descriere generală a produsului şi a caracteristicilor sale esenţiale relevante pentru evaluarea siguranţei sale. Această documentație tehnică este supusă cerinței actualizării, trebuie păstrată timp de 10 de ani de la data introducerii produsului pe piață și trebuie pusă la dispoziția autorităților, la cerere.

 

https://hotnews.ro/siguranta-generala-a-produselor-si-raspunderea-pentru-defecte-un-nou-cadru-legislativ-1854010 

Continental Romania testează sistemul de avertizare a coliziunii frontale pe un tramvai din Timișoara

Timișoara, 9 decembrie 2024. Continental testează sistemul de avertizare a coliziunii frontale pe un tramvai din Timișoara. Continental Engineering Services (CES), furnizorul de servicii de dezvoltare și inginerie din cadrul Continental, oferă soluții tehnice pentru un trafic urban mai sigur prin tehnologii create cu scopul de a oferi cele mai bune experiențe atât pentru vatmani, cât și pentru călători. Compania testează sistemul pe un tramvai în depoul Societății de Transport Public Timișoara. Colaborarea cu STPT sprijină dezvoltarea de soluții sigure și durabile pentru transportul în comun.

 

„Oferim experiența noastră în inginerie pentru a sprijini transferul de tehnologie și produse specifice domeniului automotive către clienți din alte industrii. Colaborarea noastră cu Societatea de Transport Public din Timișoara oferă o oportunitate excelentă de a îmbunătăți soluțiile noastre pentru domeniul feroviar, prin activitățile de cercetare și dezvoltare desfășurate local. Sistemul de avertizare a coliziunii frontale, personalizat de CES pentru nevoile specifice ale transportului public, reprezintă o evoluție importantă pentru îmbunătățirea siguranței în mobilitatea urbană”, a declarat Sorin Iarca, Head of Continental Engineering Services România.

 

Tramvaiele operează în mare parte în trafic intens și foarte complex în interiorul orașului, un mediu în care numărul participanților la trafic, neprotejați, este în creștere: a crescut gradul de utilizare a bicicletelor și a trotinetelor electrice. În același timp, atenția în trafic a scăzut în special determinată de utilizarea telefoanele mobile.

 

Sistemul de avertizare a coliziunii frontale folosește informații obținute prin detecția radar, o poziționare precisă folosind antena GPS și o hartă digitală. Acesta identifică obstacolele pe traseul estimat al tramvaiului și transmite vatmanului un semnal de avertizare vizual și sonor pentru obiectul detectat, într-o primă etapă și, apoi, pentru frânarea de urgență. Soluția poate fi implementată în variantă doar cu notificare, oferindu-i vatmanului posibilitatea de a activa frâna manual sau în varianta în care poate acționa automat frâna de urgență, astfel încât tramvaiul să se oprească imediat, fără intervenție umană.

 

„Posibilitatea de a testa noi tehnologii inovatoare, cum ar fi sistemele de avertizare la coliziunea frontală pe un tramvai, reprezintă un pas semnificativ către crearea unui sistem de transport public modern, în acord cu cerințele actuale. Parteneriatul nostru cu Continental ne oferă ocazia de a experimenta soluții tehnice aliniate cu viziunea noastră pentru o mobilitate urbană mai inteligentă, mai sigură și mai confortabilă”, a declarat Constantin Cocheci, directorul Societății de Transport Public Timișoara.

Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 milioane EUR pentru clădirea de birouri Unirii View din București

București, 10 decembrie 2024 – Banca Comercială Română (BCR), unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, a acordat o facilitate de credit în valoare de 29,5 milioane EUR către UNIRII VIEW S.R.L., cu asistență juridică din partea Wolf Theiss. Acest împrumut va fi folosit de dezvoltator pentru a refinanța un împrumut existent pentru clădirea Unirii View, situată în centrul Bucureștiului.

 

Tranzacția a fost coordonată de echipa Banking & Finance din cadrul biroului Wolf Theiss din România, condusă de Claudia Chiper (partener). Echipa a fost formată din Alexandru Asaftei, Iuliana Stoicescu şi Smaranda Văcaru (avocaţi seniori), alături de Cătălin Sabău şi Ana Florea (asociaţi). În ceea ce privește aspectele de drept imobiliar, Roxana Roman (partener) și Dana Toma (counsel) din cadrul echipei de Real Estate au oferit consultanță creditorului.

"Apreciem foarte mult încrederea continuă pe care clientul nostru pe termen lung BCR, una dintre cele mai importante bănci din România, ne-a acordat-o pentru finalizarea unui alt împrumut imobiliar semnificativ. Această tranzacție subliniază dedicarea noastră pentru facilitarea tranzacțiilor de finanțare și consolidarea cadrului pentru astfel de împrumuturi în România." -  Partener Claudia Chiper.

 

Despre Wolf Theiss

Fondată în 1957, Wolf Theiss este una dintre cele mai importante firme de avocatură din Europa Centrală și de Sud-Est (CEE/SEE). Ne-am construit reputația pe baza unor cunoștințe locale de neegalat, susținute de capacități internaționale puternice. Cu 390 de avocați în 13 țări, peste 80% din activitatea firmei implică reprezentarea transfrontalieră a clienților internaționali.

În Albania, Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ucraina, Wolf Theiss reprezintă companii locale și internaționale din domeniul industrial, de producție, comerț, distribuție și servicii, precum și bănci și companii de asigurări. Combinând dreptul și afacerile, Wolf Theiss dezvoltă soluții cuprinzătoare și constructive orientate spre afaceri pe baza cunoștințelor juridice, fiscale și de afaceri.

 

Despre BCR

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului și a pensiilor private.

BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 20 centre de afaceri, 18 birouri mobile dedicate companiilor și 317 unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori, dintre care 71% sunt unități unde operațiunile cu numerar se efectuează doar la echipamente (cashless). BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de o rețea națională extinsă de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproximativ 2.000 de echipamente, și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce. Pentru mai multe informații despre produsele și serviciile BCR, accesați www.bcr.ro.

Horváth: Pierderile din rețelele de termoficare se ridică la 30-35% în România

  • Circa o treime dintre consumatorii sistemelor de termoficare au optat pentru sisteme de încălzire individuală, deși costurile sunt cu 100% mai mari decât ale agentului termic subvenționat de primării. 
  • Pentru ieșirea din cercul vicios al creșterii costurilor și pierderilor, suportate de tot mai puțini consumatori, Horváth propune șase principii care să stea la baza rezolvării problemei încălzirii centralizate în marile orașe.

 

Pierderile din rețelele de termoficare ale municipiilor din România se ridică la 30-35% în fiecare an, urcând până la 37% în București, dintre care 28% de-a lungul rețelelor de transport, reiese dintr-o analiză realizată de Horváth, companie de consultanță în management cu 40 de ani de experiență internațională, prezentă și în România, din 2005. 

Problema principală a sistemelor de încălzire centralizată constă în lipsa cronică de investiții, atât în sistemele de transport și distribuție (care determină pierderi nesustenabile), cât și în zona de producere, care cauzează nesustenabilitatea financiară a sistemului și calitatea redusă a serviciului de furnizare. Aceasta din urmă determină migrarea consumatorilor către sisteme individuale de termoficare, concluzionează analiza Horváth.

Investițiile pe fiecare kilometru de rețea de distribuție a agentului termic au fost reduse în ultimii ani (2019-2022), la 74 euro per km (Brașov), la 55,76 euro (Iași) sau numai 2,77 euro (București), în timp ce au fost municipii cu zero investiții în acest interval (Galați, Ploiești, Tulcea). Situația este similară dacă raportarea se face la investiții la fiecare 1.000 de locuitori.



Astfel, cantitatea de agent termic furnizată a scăzut în fiecare an, de la 40,8 milioane de MWh (1995) la 8,5 milioane de MWh (2021), în timp ce numărul de municipii care dispun de sisteme de încălzire centralizată s-a redus de la 241 la 69. 

Ceea ce a sporit în acest interval a fost numărul de avarii, creșterea fiind mai accentuată în ultimii ani, exemplul Bucureștiului fiind cel mai elocvent: de la 687 de defecțiuni în rețeaua principală de transport (care afectează zone extinse din oraș), în 2016, până la 1813 avarii, în 2021. 

Odată cu avariile, au crescut și pierderile, situate (în intervalul 2019-2022) la următoarele medii în marile orașe cu sisteme centralizate de încălzire: 78 MWh per km de rețea, respectiv 482 MWh la fiecare 1.000 de clienți. Numai în București, cel mai mare consumator de agent termic, valoarea pierderilor din rețele de termoficare urcă la 36%, respectiv 100 milioane de euro pe an.



Pentru că oamenii nu puteau rămâne fără căldură, agentul termic furnizat în regim centralizat a fost înlocuit, de către o parte dintre locuitorii orașelor, cu cel produs în regim propriu, prin boilere (centrale de apartament). Chiar dacă prețul este cu circa 100% mai mare față de cel plătit pentru încălzirea centralizată (și subvenționată de primării), aproximativ o treime dintre locuitori optează pentru încălzirea proprie. Aceste sisteme individuale reprezentau 26% din consum, în 2019, ajungând la 29%, în 2022. 

„Ne învârtim într-un cerc vicios, în care problemele financiare ale municipalităților se reflectă în volumul investițiilor, calitatea serviciului de încălzire centralizată scade constant, iar din ce în ce mai mulți consumatori optează pentru soluții individuale. Astfel, se ajunge la costuri din ce în ce mai mari cu producerea energie termică (gaze naturale, certificate de emisii) și cu pierderi, care ajung să fie suportate de un număr tot mai mic de beneficiari. Este nevoie de o abordare mult mai structurată a problemei pierderilor din rețea decât simpla înlocuire a rețelelor, precum și de cooptarea la elaborarea soluțiilor a mediului privat, din moment de problemele depășesc capacitatea de rezolvare de care au dat dovadă autoritățile publice de-a lungul a peste trei decenii”, consideră Cătălin Stancu, Consultant, Horváth România.

 

În viziunea Horváth, principiile pe baza cărora ar trebui rezolvată problema încălzirii centralizate ar fi următoarele:

  1. Elaborarea unei analize de detaliu a zonelor de termoficare, cu luarea în considerare a unor soluții hibride (pentru zonele îndepărtate de marile surse de energie termică). Construirea unor centrale termice de cartier, care să înglobeze soluții sustenabile, ar permite renunțarea la modernizarea a unor mari porțiuni de rețele principale și secundare. Altfel, în ritmul actual al modernizarilor, de 100 km pe an, în București ar fi nevoie de 40 de ani pentru înnoirea întregii rețele. 
  2. Identificarea zonelor de potențial geotermal și utilizarea pe scară largă a pompelor de căldură, în combinație cu producerea locală de energie fotovoltaică atât în zonele hibride, cât și în restul zonelor unde densitatea consumatorilor o justifică.
  3. Utilizarea surselor de tip „waste to energy” în care zonele de ecologizare din jurul marilor orașe să dezvolte centrale de cogenerare, care să utilizeze integral resursele rezultate din colectarea reziduurilor menajere.
  4. Abordarea pe criterii economice a livrării de energie termică și renunțarea la zonele în care densitatea de consumatori nu mai justifică soluții centralizate (inclusiv prin migrarea către soluții locale de producere).
  5. Transferul către un management privat al întregului sistem de încălzire, inclusiv al managementului de proiect pentru marile lucrări de infrastructură, pe baza unor contracte de performanță (similar modelelor practicate în vestul Europei).
  6. Migrarea către un operator de sistem integrat pe verticală (atât sursele de generare, cât și sistemul de transport și distribuție).

###

Despre Horváth

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente. Vă rugăm să vizitați website-ul nostru la: www.horvath-partners.com/ro.

Studiu Deloitte: cheltuielile de sărbători cresc cu 8% anul acesta, pe fondul scumpirilor

Cheltuielile de sărbători vor fi mai mari cu aproximativ 8% anul acesta, comparativ cu anul 2023, în principal din cauza creșterii prețurilor, anticipată de 70% dintre consumatori, dar și pe fondul așteptărilor rezervate ale cumpărătorilor cu privire la evoluția economiei în anul care urmează (doar 43% sunt optimiști), potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024. În contextul scumpirilor estimate, cumpărătorii manifestă prudență, astfel că mulți intenționează să renunțe la cadouri pentru ei (ponderea celor care plănuiesc astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%) sau să se orienteze către branduri mai ieftine (62%), comercianți mai accesibili (48%) sau către mărcile proprii ale retailerilor (40%). În plus, tot mai mulți urmăresc perioadele cu oferte promoționale (75% față de 61% în 2023).

 

Cu toate acestea, participanții la studiu spun că își aleg comerciantul de la care cumpără în funcție de calitatea produselor (39%), de nivelul prețurilor (37%) și de varietatea ofertei (35%).

Totodată, în acest sezon se remarcă o creștere semnificativă a cheltuielilor de sărbători pentru experiențe (în urcare cu 16 puncte procentuale față de 2023), cum ar fi evenimente, activități diverse și oportunități de socializare cu cei dragi (inclusiv organizarea de petreceri acasă - 25%), în timp ce sumele alocate cadourilor scad ușor (cu 3 puncte procentuale față de anul precedent), iar cele pentru decorațiuni cresc (plus 9% față de anul precedent).

 

În privința cadourilor, hainele și accesoriile conduc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (deși în scădere cu 10 puncte procentuale), cardurile cadou pierd și ele teren (minus 12 pp față de anul trecut), iar patru din zece intenționează să ofere daruri sub formă de experiențe.

„Creșterea prețurilor îi îngrijorează și pe consumatorii din România, dat fiind că inflația anuală rămâne ridicată în țara noastră, în jur de 5%, față de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indică menținerea inflației peste ținta Băncii Naționale a României, pe o perioadă mai lungă de timp. Prudența cumpărătorilor afectează evoluția consumului, sector care contribuie semnificativ la creșterea economică în România. În aceste condiții, în care cumpărătorii pun un accent mai mare pe prețul produselor decât pe marcă, retailerii trebuie să se concentreze pe consolidarea programelor de atragere și menținere a clienților în portofoliu, dar și pe investițiile necesare pentru a oferi experiențe omnichannel (care integrează multiple canale de interacțiune, fizice și virtuale), astfel încât clienții să beneficieze de oferte avantajoase și de confort în timpul cumpărăturilor”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.

 

Peste 70% dintre cumpărători preferă magazinele online pentru că îi ajută să economisească timp (74%) și bani (60%), le oferă o gamă variată de opțiuni (68%) și o mai mare disponibilitate (64%). În schimb, în magazinele fizice (preferate de 55%), cumpărătorii apreciază faptul că pot verifica direct calitatea produsului (63%), beneficiază de consiliere din partea vânzătorilor (62%) și au parte de socializare (52%).

La rândul lor, liderii companiilor din retail se așteaptă la o creștere a vânzărilor în acest sezon de sărbători (80% dintre aceștia), susținută de intensificarea traficului atât în magazine, cât și pe canalele online. Pe de altă parte, 76% dintre aceștia cred că majoritatea consumatorilor vor pune un accent mai mare pe prețul produsului, în detrimentul loialității față de marcă.

Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2024 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.100 de consumatori din SUA și 45 de lideri din companii de retail care au, în proporție de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.

 

© 2024. Pentru informații, contactați Deloitte România

Studiul KPMG Global Mobility Benchmarking 2024: Complexitățile pieței globale, catalizator al provocărilor adresate echipelor de mobilitate globală

  • Funcțiile de mobilitate globală sunt percepute tot mai mult ca parteneriate strategice, 89% dintre executivii chestionați anticipând că programul de mobilitate își va păstra importanța sau chiar va deveni mai necesar în următoarele 12-18 luni.
  • 72% dintre respondenți consideră că este esențial să alinieze strategiile de mobilitate cu obiectivele extinse ale afacerii.
  • 70% consideră prioritară dezvoltarea, atragerea și menținerea talentelor în organizație.
  • 67% dintre organizațiile care susțin munca la distanță au o politică implementată la nivelul organizației.
  • 51% intenționează să utilizeze AI pe termen scurt și lung, iar 73% planifică investiții viitoare în AI pentru a ajuta la automatizarea sarcinilor administrative.
  • 76% folosesc tehnologia pentru gestionarea proceselor de mobilitate globală.

 

Studiul de evaluare a mobilității globale realizat de către KPMG, „Cartografierea viitorului – mobilitate strategică pentru forța de muncă de mâine” relevă că provocările economice și geopolitice actuale sunt factorul cheie ce determină organizațiile globale să-și reevalueze strategiile. Noile reglementări legislative sau modificările suferite de cele existente creează transformări fundamentale în peisajul conformării, aducând noi obligații pentru companii și impunând cerințe suplimentare echipelor de mobilitate globală cu rol esențial în echilibrarea diverselor provocări, arată raportul.

 

Studiul KPMG reunește opiniile a 225 de profesioniști în mobilitate globală din organizații multinaționale din 29 de țări și 12 industrii, oferă date valoroase despre evoluția programelor de mobilitate global. Acesta subliniază acțiunile cheie pe care echipele ar trebui să le folosească pentru a debloca întregul potențial al programelor de mobilitate și pentru a profita de noile oportunități aduse de schimbările din mediul de afaceri, încurajând echipele să se adapteze. De asemenea, raportul furnizează date valoroase și despre dezvoltarea programelor de mobilitate astfel încât să includă și politici fiscale și de imigrare, structură, guvernanță, priorități, măsuri privind performanța, tehnologie, robotică, automatizare, munca la distanță și multe altele.

 

„Echipele de mobilitate internațională îmbunătățesc, de obicei, modul în care sunt îndeplinite cerințele legale și gestionează riscurile sub o monitorizare intensă”, a declarat Marc Burrows, Liderul global al Serviciilor de Mobilitate globală, KPMG Global. „Cu toate acestea, peisajul actual necesită mult mai mult, adesea cu mai puține resurse disponibile. În acest caz, este nevoie de soluții inovatoare, care necesită alinierea strategică la obiectivele de afaceri și o adaptabilitate fundamentală pentru a prospera”, mai spune el.

 

Perceput din ce în ce mai mult ca un partener strategic și un consilier de încredere, raportul elaborat de KPMG arată că aproape trei sferturi dintre respondenți consideră că alinierea la strategia generală de afaceri este o prioritate reală. În plus, recent, ediția 2024 a KPMG CEO Outlook a evidențiat că 92% dintre executivi plănuiesc să crească numărul de angajați și 80% pun accentul pe dezvoltarea competențelor, de aceea alinierea strategiei privind angajații cheie, așa-numitele talente, este considerată crucială pentru mobilitatea globală – 70% dintre respondenți enumerând dezvoltarea talentelor, atragerea și retenția lor drept o prioritate.

 

Odată cu avântul luat de proiectele de mobilitate transfrontalieră, provocările unei forțe de muncă globalizate sunt mereu prezente. Raportul dezvăluie că 67% dintre organizațiile care susțin munca la distanță au o politică formală în vigoare - o abordare proactivă care ajută la structurarea și formalizarea capacităților de muncă la distanță, ajutând la asigurarea conformării cu cerințele fiscale și de imigrare.

 

Numărul de funcții de mobilitate globală care se bazează pe tehnologie pentru a crește eficiența operațională continuă să crească, soluțiile de gestionare a forței mobile de muncă fiind utilizate pe scară largă. Aproape două treimi din organizații se bazează pe un model centralizat sau regional pentru managementul mobilității globale, acesta fiind perceput ca esențial pentru îmbunătățirea consistenței, controlului și receptivității la dinamica și nevoile regionale.

 

76% dintre respondenți raportează că folosesc instrumente de gestionare a fluxului de lucru și a datelor, iar adoptarea AI este de așteptat să crească - 51% plănuind să integreze AI în programele lor, iar 73% planifică pe termen lung investiții viitoare în AI pentru a ajuta la automatizarea sarcinilor administrative.

 

Raportul încurajează echipele de mobilitate globală să compare strategiile folosite cu cele ale concurenților lor globali pentru a evalua valoarea reală a operațiunilor curente și a dezvolta noi inițiative, programe și politici orientate spre viitor.

 

„Pentru a rămâne competitive, organizațiile ar trebui să monitorizeze și să revizuiască în mod regulat politicile de mobilitate pentru a se asigura că acestea rămân eficiente, competitive și aliniate nevoilor afacerii”, a declarat Katherine Avery, Director, KPMG în SUA. „Colaborarea și comparația sunt esențiale. Colaborați cu furnizorii – înțelegeți provocările și învățați de la concurenți pentru a vă asigura că echipa dumneavoastră este echipată corespunzător pentru a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale viitorului.”

 

Mădălina Racovitan, Partener și Lider al departamentului de Servicii pentru Mobilitate Internațională, KPMG în România, afirmă: „În ultimii ani, angajații și-au exprimat din ce în ce mai des dorința de a putea lucra de la distanță, cel puțin parțial, uneori chiar din alte țări. Angajatorii au observat și ei multe beneficii într-o forță de muncă mai mobilă, atât din perspectiva flexibilității, cât și din perspectiva atragerii talentelor, care, în acest fel, nu erau contrânse să lucreze într-o anumită locație. Totuși, munca la distanță dintr-un alt stat decât cel în care se află angajatorul poate genera implicații semnificative din punct de vedere fiscal, al securității sociale și al regulilor de imigrare, nu doar pentru angajații în cauză, ci și pentru angajatorii lor. Prin urmare, o evaluare atentă realizată de profesioniști calificați este esențială pentru ca organizația să poată dezvolta o strategie care să profite la maximum de oportunitățile oferite de munca la distanță, păstrându-se totodată conformă cu cerințele fiscale și alte reglementări legale.”

 

Despre KPMG

KPMG este o organizație globală de firme independente de servicii profesionale care furnizează servicii de audit, consultanță fiscală și în domeniul afacerilor. Ne desfășurăm activitatea în 143 de țări și aveam la finalul anului financiar 2023 aproape 273.000 de angajați în firmele membre din întreaga lume. Fiecare firmă KPMG este din punct de vedere legal o entitate separată și distinctă şi se descrie ca atare. KPMG International Limited este o societate privată engleză cu răspundere limitată la garanții. KPMG International Limited și entitățile sale nu oferă servicii pentru clienți.

 

În România și Republica Moldova, KPMG își desfășoară activitatea în cadrul celor șase birouri din București, Cluj-Napoca, Constanta, Iași, Timișoara și Chișinău. În prezent dispunem de un număr de peste 1000 de profesioniști, atât cetățeni români, cât și străini.

Oferă un cadou angajaților tăi

Sfârșitul anului este un moment perfect să reflectăm la tot ce am realizat și să privim cu încredere către viitor. Suntem recunoscători pentru colaborările frumoase pe care le-am construit împreună cu clienții și echipele noastre. Privim înainte, și suntem bucuroși că alături de clienții și partenerii noștri contribuim la un viitor mai sigur atât pentru companiile lor cât și pentru oamenii care fac parte din echipele lor.

 

Aceasta este perioada în care dorim să ne arătăm aprecierea față de cei care contribuie la succesul nostru. În acest spirit, îți popunem să le oferi un cadou special, care să reflecte angajamentul tău față de bunăstarea lor: Asigurarea de viață pentru angajați.

 

Întrucât grija față de angajați nu ar trebui să se limiteze doar la recompense salariale sau beneficii tangibile, într-un climat economic instabil, protecția financiară și un plan de siguranță pentru momentele dificile sunt esențiale. Oferind un cadou valoros cum este Asigurarea de viață pentru angajați, poți oferi echipei tale nu doar un beneficiu suplimentar drepturilor salariale, ci și un sprijin esențial în momentele delicate ale vieții. Astfel, nu doar că îți protejezi angajații, dar îți arăți și aprecierea față de munca și dedicarea lor.

 

De ce este Asigurarea de viață pentru angajați cadoul potrivit pentru o viață liniștită?

  • Angajații tăi primesc ajutor financiar în caz de spitalizare, intervenții chirurgicale sau alte evenimente neprevăzute, aceste sume completând serviciile din sistemul de stat
  • Poate fi inclusă în asigurare și familia angajatului
  • Le poți oferi acoperire 24h/24h la muncă și în timpul liber
  • Poți alege să adaugi asigurări suplimentare poliței de bază, precum: cheltuieli medicale din orice cauză, incapacitate temporară de muncă, boli profesionale și boli grave
  • Indemnizația de asigurare nu este supusă impozitării, iar de ea beneficiază angajatul asigurat sau, în cazul unui deces, moștenitorii acestuia
  • Asigurarea de viață nu doar că oferă echipei tale suport financiar în situații neplăcute, dar contribuie și la retenția lor, motivându-i să rămână alături de companie.

 

Sperăm ca anul ce va veni să fie unul prosper. Să îți dea curajul de a-ți îndeplini planurile cu încredere și optimism. Noi vom fi aici, pentru a te asigura că vei avea un partener de încredere ce vine mereu cu cu soluții adaptate și sprijin constant.

 

Fă pasul către un viitor asigurat și cere o o ofertă de asigurare.

 

Pentru informaţii suplimentare poți consulta asistentul virtual Amelie (24/7) pe groupama.ro, poţi scrie pe relatii.clienti@groupama.ro, poți suna la AloGroupama 0374.110.110 (luni - vineri, între 8:00 - 18:00) sau contacta reţeaua de vânzători și parteneri Groupama.

Dentons a asistat Kommunalkredit în finanțarea de 28 milioane de euro acordată companiei Econergy pentru proiectul solar Iancu Jianu din România

Firma globală de avocatură Dentons a acordat asistență juridică Kommunalkredit Austria AG în finanțarea de 28 milioane de euro acordată companiei Econergy destinată proiectului solar Iancu Jianu din România. 


Proiectul, care are o capacitate instalată de aproximativ 58 MW și este situat în județul Olt, este în prezent în construcție și se așteaptă să devină operațional în cursul anului 2025.
Kommunalkredit Austria AG este o instituție financiară specializată în proiecte de infrastructură și energie regenerabilă, recunoscută pentru finanțarea investițiilor durabile și al sprijinului pentru tranziția către o economie cu emisii reduse de carbon.


Echipa Dentons a fost condusă de Simona Marin, (partener și coordonator al departamentului de drept financiar-bancar din cadrul Dentons București), cu sprijinul Mariei Tomescu (counsel), a lui Lawrence Florescu (senior associate), Alin Serea și Carmen Bănică (associates) – membrii ai practicii de drept financiar-bancar; Claudiu Munteanu-Jipescu (partner), Elena Vlăsceanu (counsel) și Angelica Pintilie (senior associate) -  membrii ai practicii de energie; Bogdan Papandopol (partner), Isabela Gheorghe (senior associate), Diana Ceparu și Geanina Anghel (associates) – membrii ai practicii de drept imobiliar.
Simona Marin a declarat: „Suntem onorați să continuăm parteneriatul nostru de lungă durată cu Kommunalkredit, sprijinind o altă finanțare în România, un proiect reprezentativ pentru industria românească de energie regenerabilă și pentru economia țării în ansamblu.”


***
FINAL
Despre Dentons
Prezentă în peste 80 de țări, Dentons vă oferă ajutorul pentru a crește, a proteja, a opera și a finanța afacerile dumneavoastră, oferind soluții juridice unice atât la nivel global, cât și profund ancorate la nivel local. Prin abordarea policentrică, orientată spre soluții și dedicată incluziunii, diversității, echității și sustenabilității, ne concentrăm pe ceea ce contează cel mai mult pentru dumneavoastră. www.dentons.com.  

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să contactați:
Cristina Cazan 
Head of Marketing & Business Development, Dentons Romania
cristina.cazan@dentons.com

Cushman & Wakefield Echinox: Perspective optimiste pentru piața imobiliară din România în 2025

IInvestitorii privesc cu optimism evoluția portofoliilor lor în următoarele 12 luni, arătând o îmbunătățire clară față de anul precedent. Conform celei de-a treia ediții a Real Estate Investors Sentiment Barometer, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox în rândul celor mai importanți investitori și dezvoltatori din România, 64% dintre respondenți prognozează o creștere a valorii portofoliilor, 30% se așteaptă la stagnare, în timp ce doar 6% estimează o scădere.

Cushman & Wakefield Echinox a intervievat în luna octombrie managerii unora dintre cei mai importanți investitori și dezvoltatori imobiliari locali, regionali și globali, cu un portofoliu cumulat în România de peste 15 miliarde de euro, având o cotă de piață de aproximativ 50% din activele imobiliare locale moderne.

Bucureștiul și piețele secundare și-au consolidat poziția de principale destinații de investiții, astfel că aproximativ 80% dintre respondenți în 2024 (comparativ cu 66% în 2023 și 63% în 2022) indică Bucureștiul ca locație principală pentru noi investiții. De asemenea, piețele terțiare (orașe cu mai puțin de 200.000 de locuitori) și-au crescut atractivitatea, fiind vizate de 31% dintre investitori în 2024 (față de 24% în 2023 și 20% în 2022). Orașele secundare continuă să fie o destinație atractivă pentru mai mult de 65% din respondenți.

 

Această evoluție subliniază diversificarea portofoliilor investiționale și interesul crescut pentru piețele emergente din afara capitalei. Atractivitatea acestor zone este susținută de oportunitățile de creștere, costurile mai scăzute și dinamica pozitivă a pieței.

 

Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: ”Investitorii privesc cu optimism, dar și cu o anumită doză de precauție, piața imobiliară din România în 2025, mizând pe consolidarea segmentelor industrial & logistic și de retail, o stabilizare a cererii pentru birouri și o creștere selectivă a portofoliilor. Susținută de accesibilitatea finanțării bancare, atenția acordată sustenabilității și adaptarea la cerințele ESG, evoluția pieței sugerează un echilibru între oportunitățile existente și provocările macroeconomice, în contextul unei încrederi crescute în stabilitatea economică și a consumului la nivel național.”

Chestionați referitor la evoluția chiriilor în următoarele 12 luni, majoritatea respondenților prevăd o creștere a costurilor de închiriere pentru spațiile de birouri. După o serie de preocupări în 2023 legate de posibile scăderi, optimismul revine în 2024, sugerând o tendință ascendentă pe termen lung. Pe de altă parte, pentru piața industrială și logistică există o temperare a așteptărilor de creștere din 2024, cu o proporție mai mare a celor care anticipează stabilizarea chiriilor.

 

Segmentul de retail prezintă, de asemenea, un sentiment pozitiv dar precaut. Deși mulți investitori se așteaptă la creșteri, o mare parte anticipează o constanță a chiriilor, pe fondul redresării cererii și a creșterii consumului.

Inflația rămâne principalul factor ce ar putea influența costurile de ocupare în piața imobiliară, costurile de construcție și finanțare fiind, de asemenea, indicate drept riscuri majore pentru evoluția chiriilor.

În ceea ce privește cererea, investitorii și dezvoltatorii imobiliari preconizează un nivel stabil când vine vorba de spațiile de birouri, sectorul care trece mai degrabă printr-un proces de consolidare, într-un context în care companiile se adaptează la modelele actuale de lucru. Totuși, investitorii sunt mai optimiști în privința cererii de spații de retail față de edițiile anterioare ale sondajului, chiar dacă nu sunt anticipate schimbări majore.

Întrebați despre segmentele de piață care vor atrage noi investiții în următoarele 12 luni, investitorii privesc cu optimism sectorul logistic și, într-o mai mică măsură, retailul. Sentimentul față de birouri rămâne precaut, dar în ușoară îmbunătățire în comparație cu edițiile precedente ale barometrului.

În acest context, o majoritate clară a investitorilor intenționează să-și extindă portofoliile în următorii trei ani, în timp ce 21% dintre ei plănuiesc să mențină nivelul actual al activității, iar doar 9% estimează o reducere. Principala sursă de finanțare este reprezentată de bănci, cu 49% dintre respondenți indicând accesibilitatea condițiilor de împrumut. O altă sursă importantă este reprezentată de împrumuturile din partea acționarilor (19%).

Factorii negativi principali pentru piața imobiliară indicați de către respondenți rămân inflația și ratele crescute ale dobânzilor. Situația geopolitica și stabilitatea financiară au fost, de asemenea, subliniate drept riscuri importante. Cu toate acestea, percepția investitorilor asupra stabilității macroeconomice, fiscalității și pieței muncii s-a îmbunătățit față de anii anteriori.

Totodată, sustenabilitatea devine un element cheie în deciziile investiționale, fiind percepută ca o modalitate de asigurare a succesului pe termen lung. Investitorii și-au îndreptat atenția către certificarea clădirilor și pregătirea pentru cerințele de raportare ESG impuse de Taxonomia UE.

În plus, gestionarea eficientă a costurilor de operare este principala provocare pentru 39% dintre respondenți, în timp ce 24% identifică complexitatea reglementărilor legislative drept o problemă majoră în administrarea portofoliilor imobiliare. Tendințele ce vor influența cel mai mult managementul proprietăților includ experiența și comportamentul chiriașilor, precum și adoptarea unor soluții inovatoare bazate pe date.

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în aproape 400 de birouri și peste 60 de țări și venituri de 9,5 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com.

 

Există o necesitate crucială pentru alfabetizarea în domeniul inteligenței artificiale a lucrătorilor din Generația Z

  • Până în 2030, Generația Z va fi un factor cheie pentru viitorul inteligenței artificiale, reprezentând 30% din forța de muncă globală
  • Majoritatea membrilor Generației Z utilizează inteligența artificială, dar înregistrează punctaje mici în ceea ce privește analiza critică a acesteia
  • Platformele de socializare reprezintă de departe principala sursă de informare a Generației Z în materie de inteligență artificială

 

Premisa că studenții și angajații din Generația Z sunt „nativi AI” este o miză riscantă pentru mediul de afaceri și cel academic, iar excesul de încredere al acestei generații în folosirea inteligenței artificiale trebuie privită cu prudență. Aceasta este una dintre concluziile noului raport EY, elaborat cu sprijinul Microsoft și TeachAI, Cum putem asigura perfecționarea abilităților Generației Z la fel de rapid precum antrenăm inteligența artificială?. Sondajul a avut ca scop obținerea de informații aprofundate cu privire la aptitudinile în materie de inteligență artificială ale peste 5.000 de respondenți din Generația Z, provenind din 16 țări. Raportul a relevat că, deși membrii Generației Z înțeleg care produse și activități beneficiază de sprijinul inteligenței artificiale, capacitatea lor de a evalua critic tehnologia este deficitară.

 

În cazul adoptării inteligenței artificiale, cercetarea a constatat că majoritatea membrilor Generației Z utilizează această tehnologie: 61% sunt „utilizatori medii”, 15% sunt „superutilizatori”, iar 24% sunt „utilizatori deficitari”[1]. În ceea ce privește aptitudinile, respondenții din Generația Z au înregistrat cele mai mari punctaje la întrebările referitoare la înțelegerea modului de funcționare al inteligenței artificiale ca, de exemplu, în selectarea acelor activități și produse care utilizează AI în mod obișnuit (69%). Totuși, aceștia au manifestat mai puțină siguranță în legătură cu întrebările care se referă la formularea comenzilor optime pentru operarea cu Inteligența Artificială (56%), și au înregistrat cele mai mici punctaje la evaluarea critică și identificarea lacunelor, cum ar fi posibilitatea ca sistemele AI să inventeze fapte (44%). 

Mai încurajator este faptul că, potrivit punctajelor, respondenții conștientizează importanța abilităților tehnice și emoționale necesare în domeniul inteligenței artificiale, evaluând creativitatea și curiozitatea drept cele mai importante aptitudini necesare pentru o bună utilizare a inteligenței artificiale (52%), urmate de gândirea critică (47%) și de abilitățile de scriere de cod/programare (46%). Aceasta reprezintă fundamentul percepției Generației Z cu privire la beneficiile și riscurile inteligenței artificiale. Respondenții consideră că cele mai mari avantaje ale inteligenței artificiale sunt economia de timp în activitățile repetitive, analizarea cantităților mari de date și reducerea erorilor umane, iar cele mai mari riscuri sunt, în opinia lor, creșterea șomajului, diminuarea creativității și învățării umane și producerea de informații false.

 

Cu toate că mulți membri ai Generației Z folosesc inteligența artificială ca instrument care să îi ajute să învețe, există o discrepanță de percepție a acesteia în mediul profesional și cel educațional. 42% dintre respondenți consideră că profesorii lor ar descuraja utilizarea inteligenței artificiale pentru efectuarea anumitor activități, în timp ce doar 15% au spus același lucru cu privire la angajatorul lor. Este posibil să existe o corelare cu modul în care această tehnologie este percepută uneori ca un factor care favorizează plagiatul în instituțiile de învățământ, cadrele didactice aflându-se în situația de a găsi un echilibru între nevoia de a îi pregăti pe elevi și studenți pentru piața muncii și preocuparea ca aceștia să nu devină excesiv de dependenți de noile tehnologii. Rezultatele indică faptul că instituțiile de învățământ și companiile încearcă să țină pasul cu evoluțiile tehnologice rapide ale inteligenței artificiale, dar acestea conturează și calea de urmat pentru a identifica modalități prin care companiile pot contribui la eliminarea lacunelor de alfabetizare în utilizarea IA de Generația Z, care tinde să aibă o viziune optimistă cu privire la aceasta, dar care ar putea fi excesiv de încrezătoare în abilitatea sa de a evalua tehnologia pentru o utilizare optimă.

Reflectând transformările la scară largă cu care se confruntă mediul de afaceri și societatea în valorificarea puterii inteligenței artificiale, dar și analiza impactului acesteia asupra oamenilor și planetei, raportul arată că organizațiile trebuie să doteze Generația Z cu abilitățile potrivite pentru a înțelege, utiliza și evalua inteligența artificială cu scopul de a inova și a se dezvolta în mod responsabil. În acest sens, raportul prezintă o serie de recomandări pentru angajatori și instituțiile de învățământ:

 

·         Încărcarea unor informații de încredere despre inteligența artificială pe platformele de socializare: Raportul a constatat că 55% dintre respondenții din Generația Z au clasificat platformele de socializare drept principala lor sursă de informații despre inteligența artificială. Companiile și instituțiile de învățământ pot profita de atenția acordată platformelor de socializare de către Generația Z prin crearea și diseminarea de conținut verificat și veridic cu privire la inteligența artificială pe platformele care deja contează pentru această generație și pe care ei își petrec timpul.

·         Consolidarea educației în domeniul inteligenței artificiale, pentru a obține o mai bună alfabetizare, prin colaborarea dintre sectorul public și cel privat: Raportul a constatat că membrii Generației Z se declară doar parțial mulțumiți de îndrumările și instruirea oferită de angajator sau instituția de învățământ în domeniul inteligenței artificiale, prima lor opțiune de tipuri de sprijin dorite fiind cursurile sau instruirea din partea unor furnizori de inteligență artificială (37%), urmată de resurse care susțin învățarea autonomă despre ce este și cum funcționează inteligența artificială (35%) și cum să o utilizeze (34%).

 

Horațiu Cocheci, Director, People Advisory Services, EY România: „Privind acest context printr-o lentilă locală, datele din studiul derulat local anul acesta de către noi - EY Upskilling Survey România - relevă că 81% dintre respondenți cred că organismele de stat și guvernul ar trebui să sprijine activ și să finanțeze inițiative la nivel național de creștere a abilităților, iar 72% dintre respondenți consideră că această responsabilitate aparține în primul rând companiilor. Mai mult, 85% sugerează că guvernul ar trebui să ofere subvenții sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de reskilling, încurajând astfel mai multe companii să îmbunătățească dezvoltarea profesională și adaptabilitatea angajaților lor. Având în vedere contextul particular al țării noastre din ultima lună, devine evident că astfel de inițiative s-ar califica automat ca proiecte de țară de cel mai mare impact.”

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.

Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați: www.ey.com

Despre raport

 

Metodologie: Cercetarea a utilizat întrebări de testare a cunoștințelor pentru a oferi o imagine mai fidelă a gradului de alfabetizare a Generației Z în diferite aspecte ale inteligenței artificiale. Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion total de peste 5.000 de respondenți din Generația Z provenind din 16 țări.

 

Definiții: Generația Z este definită în general ca grupa de vârstă din intervalul 17-27 ani.

 

EY România a asistat Kingfisher în vânzarea Brico Dépôt România către Altex

EY România a consiliat Kingfisher, o companie internațională de îmbunătățiri pentru locuințe, cu peste 2.000 de magazine și 78.000 de angajați, pentru vânzarea agreată a Brico Dépôt România către Altex, liderul pieței de retail electro-IT din România.

 

În cadrul procesului condus de EY, echipa a oferit asistență completă în structurarea și coordonarea tranzacției.

Brico Dépôt România are a doua cea mai mare rețea de magazine pe piața de retail DIY din România, intrând în țară în 2013, prin achiziția Bricostore România și extinzându-se ulterior în 2017 prin achiziția operațiunilor locale Praktiker. Magazinele Brico Dépôt sunt concepute pentru a maximiza experiența de cumpărături a clienților și pentru a răspunde tuturor nevoilor DIY, DIFM și comerciale sub un singur acoperiș. Rețeaua este susținută de o ofertă omnichannel puternică și de un sediu central agil.

 

Fondată în 1992, Altex este liderul pieței de retail electro IT din România și unul dintre cele mai mari și mai cunoscute branduri românești. În prezent, operează 135 de magazine sub două branduri (Altex și Media Galaxy) în 70 de orașe, acoperind toate cele 42 de județe ale României.

 

Echipa multijurisdicțională a EY a oferit consultanță M&A completă, cu o ofertă de servicii integrată care acoperă întregul spectru de servicii de asistență pentru vânzător, inclusiv vendor due diligence financiar și fiscal pentru vânzător, precum și consultanță SPA și servicii de separare operațională. Execuția de succes a tranzacției anunțate se datorează abordării multidisciplinare a EY și rețelei globale integrate.

 

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.

Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați: www.ey.com

„Sistemul de remunerare a conducătorilor companiilor listate” la a treia ediție

Mai bine de jumătate (39 din 67) dintre companiile analizate de KPMG în cel mai recent studiu - „Sistemul de remunerare - Remunerarea conducătorilor din cadrul companiilor listate”, oferă o formă de remunerație variabilă pentru directorii executivi, în ușoară creștere față de anii anteriori.

 

Remunerația variabilă joacă un rol esențial, contribuind atât la motivarea, cât și la stimularea performanței directorilor executivi, în vederea atingerii obiectivelor strategice ale organizației. De asemenea, studiul mai arată că salariile conducătorilor din companiile listate la Bursă au urcat la un nou nivel în 2023, cu o creștere de 26% la vârful remunerației CEO, față de 2022. Spre deosebire de anii precedenți, cel mai mare salariu, atât pentru CEO, cât și pentru CFO, este acordat într-o companie din indicele BET (cele mai tranzacționate companii la Bursă).

 

2024 a fost al treilea an în care companiile listate la Bursa de Valori București au avut obligația de a publica detalii în legătură cu remunerațiile conducătorilor. Studiul KPMG a vizat o analiză a pachetelor acordate de companiile listate membrilor consiliilor de administrație, precum şi directorilor executivi, în cazul sistemului unitar de administrare, respectiv membrilor consiliilor de supraveghere, precum şi directoratului, în cazul sistemului dualist de administrare, analizând toate componentele pachetului de remunerare conform rapoartelor publicate în anul 2024, pentru remunerația acordată în 2023.

 

Studiul a constatat că salariul (remunerația fixă) la nivel de CEO din companiile analizate s-a situat între 48.000 RON și 3.138.366 RON anual. Dacă suma minimă acordată unui CEO este similară celei de anul trecut, cea maximă a crescut cu aproximativ 26%. De notat că, în cazul remunerației maxime oferite CEO-ului, companiile care au acordat-o în cei doi ani de analiză sunt diferite.

Aceleași tendințe de creștere le întâlnim și la salariile primite de directorii financiari (CFO), unde se observă o majorare a limitei superioare a remunerației fixe – 1.863.535 RON, în timp ce limita inferioară a scăzut – 41. 297 RON.  Pe de altă parte, dintre cei 13 directori financiari ai companiilor BET analizați, 9 se situează în prima jumătate a clasamentului.

În general, salariul primit de către directorii executivi este corelat cu dimensiunea companiei (remunerația crește odată cu mărimea ei), însă doar ca tendință, nu și ca regulă, existând abateri și situații excepționale. Companiile parte din BET – cele mai tranzacționate companii de la Bursă, care au făcut parte din analiza KPMG, plătesc, în general, o remunerație proporțională cu dimensiunea companiei.

 

Mădălina Racovițan, Partener Consultanță Fiscală, Head of People Services, KPMG în România, afirmă: “Comparativ cu anii anteriori, se înregistreză o ușoară creștere a numărului companiilor care oferă remunerație variabilă, peste jumătate incluzând această componentă în pachetul de remunerare, ceea ce este un semn pozitiv, dar există încă loc pentru îmbunătățire. Introducerea unei componente variabile in pachetele de remunerare a executivilor, bine corelată cu indicatori de performanță, ar putea contribui la crearea unor sisteme mai echilibrate și eficiente. Aceasta ar permite corelarea recompenselor cu performanta individuala si a companiei, stimulând astfel eforturi concentrate pe atingerea obiectivelor strategice.”

 

Planurile de stimulente pe termen lung (LTIP) reprezintă un instrument important pentru alinierea intereselor managementului cu cele ale acționarilor, oferind de asemenea beneficii semnificative, prin stimularea performanței și promovarea unei dezvoltări sustenabile a companiilor. Deși se observă o tendință de creștere a implementării acestor scheme, numărul companiilor care le adoptă rămâne modest, ceea ce subliniază oportunitatea încă insuficient valorificată de a utiliza aceste instrumente pentru a consolida performanța organizațională.

 

Cu toate că ESG (Environmental, Social, and Governance) este recunoscut ca un standard esențial pentru evaluarea performanței corporative și este integrat pe scară largă în strategiile globale, studiul KPMG relevă că integrarea ESG în politicile de remunerare ale companiilor listate la BVB rămâne limitată. Doar 18 companii (din 71) menționează aspecte legate de ESG în politicile lor de remunerare, evidențiind necesitatea unei integrări mai ample pentru a alinia mai eficient obiectivele de sustenabilitate și responsabilitate corporativă.

 

În privința conducătorilor neexecutivi, ponderea companiilor care acordă remunerații variabile a scăzut de la 30% la 25%. Or, conform bunelor practici, structura de remunerare pentru această categorie de conducători ar trebui să excludă componentele variabile, asigurând astfel independența și obiectivitatea în procesul decizional și prevenind potențiale conflicte de interese. Totuși, fiecare companie își ajustează politica de remunerare în funcție de specificul și nevoile proprii.

 

Studiul  oferă o analiză detaliată și practică a tendințelor în remunerarea conducătorilor companiilor listate, constituind un  reper important în definirea strategiilor de remunerare. Este esențial, însă, ca aceste informații să fie integrate cu o analiză specifică industriei și contextului individual al fiecărei organizații pentru luarea unor decizii optime.

 

Despre KPMG

KPMG este o organizație globală de firme independente de servicii profesionale care furnizează servicii de audit, consultanță fiscală și în domeniul afacerilor. Ne desfășurăm activitatea în 143 de țări și aveam la finalul anului financiar 2023 aproape 273.000 de angajați în firmele membre din întreaga lume. Fiecare firmă KPMG este din punct de vedere legal o entitate separată și distinctă şi se descrie ca atare. KPMG International Limited este o societate privată engleză cu răspundere limitată la garanții. KPMG International Limited și entitățile sale nu oferă servicii pentru clienți.

 

În România și Republica Moldova, KPMG își desfășoară activitatea în cadrul celor șase birouri din București, Cluj-Napoca, Constanta, Iași, Timișoara și Chișinău. În prezent dispunem de un număr de peste 1000 de profesioniști, atât cetățeni români, cât și străini.

Deloitte România a asistat AQUILA în extinderea sa pe piața maghiară prin achiziția KITAX

Deloitte România a asistat AQUILA, unul dintre liderii în servicii integrate de distribuție și logistică pentru piața de bunuri de larg consum din România și Republica Moldova, în extinderea sa pe piața maghiară prin achiziționarea KITAX, una dintre cele mai mari cinci companii de distribuție din domeniul său. Acordul a fost semnat în decembrie 2024, pentru o valoare de cel mult 14 milioane de euro, și este supus aprobării autorităților maghiare și a Adunării Generale a Acționarilor AQUILA.

Echipa multidisciplinară a Deloitte formată din consultanți financiari și fiscali din România și din Ungaria a asistat AQUILA în etapele de due diligence financiar și fiscal. Echipa locală a fost formată din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator, Vlad Bălan, Director, Sorin Rugină, Manager, Cătălina Nechita, Senior Associate, Vlad Mureșan și Daniel Mircia, Asociați, din departamentul Consultanță Financiară. Echipa maghiară a fost formată din Gabor Koka, Partener, Mario Bella, Senior Manager, Barbara Angyal, Senior Consultant, și Martin Kovacs, Consultant, din departamentul Consultanță Fiscală.

„Colaborarea noastră de durată cu AQUILA continuă cu o nouă achiziție, care reprezintă un pas important pentru planul de dezvoltare al grupului, marcând intrarea acestei afaceri antreprenoriale românești pe o a doua piață externă, după succesul obținut în Republica Moldova. Este un nou pas în strategia lor ambițioasă de expansiune regională”, a declarat Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

 

AQUILA a fost înființată în 1994 ca o afacere de familie și s-a extins constant în ultimii 30 de ani, atât organic, cât și prin achiziții, cum ar fi preluarea AGRIROM, în 2019, a Romtec Europa, Parmafood Group Distribution și a Parmafood Trading, în 2024. Grupul este activ și în Republica Moldova din anul 2001, prin intermediul companiei Trigor AVD. AQUILA are parteneriate cu giganți internaționali precum Unilever, Ferrero, Mars, Lavazza, Iffco, Philips, iar produsele sale sunt distribuite prin peste 70.000 de puncte de vânzare din întreaga țară, situate în marile lanțuri de retail și benzinării. Conform ultimelor rezultate financiare, AQUILA a încheiat primele nouă luni ale anului 2024 cu venituri de aproape 2,1 miliarde de lei, susținute de creșterea organică pe segmentul de distribuție și de contribuția celor trei companii achiziționate în 2024 care activează pe piața românească.

Fondată în 2002, KITAX este distribuitor de produse profesionale de igienă și curățenie, consumabile pentru sectorul HoReCa, precum și echipamente de sănătate și siguranță. Compania a raportat venituri de aproximativ 10 milioane de euro la sfârșitul anului 2023.

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.

EY Consumer Index România 2024: Presiunile financiare ale românilor redefinesc prioritățile lor de consum

·         Preocupări majore: peste două treimi dintre respondenți (70%) au indicat rezultatul alegerilor politice ca fiind cea mai importantă preocupare, urmată de creșterea costului vieții și mersul economiei

·         Economisire și sustenabilitate: majoritatea românilor au declarat că au grijă să nu irosească mâncare (89%) și vor să facă economii (79%)

·         Pesimism în creștere: românii sunt pesimiști în 2024 comparativ cu 2023, 67% dintre respondenți considerând că situația economică se va înrăutăți, o creștere cu 7 puncte procentuale față de anul precedent

Peste jumătate dintre respondenți (56%) sunt preocupați de creșterea costurilor pentru energie electrică, gaz și apă. Accesul la asistență medicală de calitate (54%) și posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) sunt alte preocupări importante. De asemenea, 48% din respondenți sunt îngrijorați de creșterea impozitelor și a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat.

Majoritatea tinerilor cu vârste între 18 și 30 de ani sunt cel mai îngrijorați că nu vor putea cumpăra o locuință fără ajutor financiar. Surprinzător, 81% dintre tinerii între 18 și 24 de ani sunt extrem de preocupați de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt îngrijorați de creșterea costului vieții. În ceea ce privește evoluția economiei naționale, 68% dintre respondenții între 51 și 65 de ani sunt îngrijorați de viitorul acesteia.

Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România, a rezumat astfel concluziile studiului EY Consumer Index derulat în perioada noiembrie-decembrie a acestui an: „În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce privește situația financiară personală, cât și economia națională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creșterea prețurilor și a costului vieții din cauza inflației, în 2024, 70% dintre respondenți sunt preocupați de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creșterea costului vieții (68%) și mersul economiei (61%)”. 

 

Principalele tendințe de consum în 2024

În 2024, românii manifestă o atenție sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenți nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendințe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât privește mărcile, 39% dintre respondenți consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.

În ceea ce privește reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) și jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălțămintea și produsele de frumusețe și cosmetice sunt mai puțin vizate pentru economisire.

În timp ce respondenții cu vârste sub 30 de ani doresc să își reducă achizițiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puțin, raționalizându-și nevoile de consum.

 

Comparativ cu anul trecut, mai mulți respondenți intenționează să adopte o atitudine mai prudentă față de consum și să își reducă cheltuielile. Totuși, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creșterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) și îmbrăcăminte-încălțăminte (23%). În plus, respondenții prevăd cheltuieli mai mari pentru vacanțe și sărbători (41%), activități recreative (27%) și cadouri sau donații caritabile (26%).

Reducerea cheltuielilor vizează categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustări și snacks-uri (41%), mâncare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).

Consumatorii sunt din ce în ce mai deschiși să cumpere produse marcă proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), îngrijirea casei și a gospodăriei (53%) și alimente ambalate (51%). În contextul creșterii generale a prețurilor, 62% dintre respondenți consideră că produsele marcă proprie îi ajută să economisească bani. Totuși, interesul pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii marcă proprie a retailerilor a scăzut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% în prezent.

 

Două treimi dintre respondenți (64%) au observat că unele mărci au redus dimensiunile pachetelor, menținând însă prețurile constante sau chiar crescându-le. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de shrinkflation, influențează percepția consumatorilor. În acest context, interesul pentru evenimentele de cumpărături, precum Black Friday sau Valentine's Day a crescut, atingând 60% în acest an, comparativ cu 51% anul trecut. Aceasta sugerează o dorință mai mare de a profita de reduceri și oportunități de economisire.

Cumpărăturile exclusiv online au câștigat popularitate, fiind preferate de 50% dintre respondenți în timpul ultimului eveniment major de reduceri, cu o creștere de 4% față de anul anterior. La ultimul mare eveniment de cumpărături, majoritatea respondenților (32%) au declarat că au cheltuit aproximativ la fel ca în anii anteriori; totuși, 27% au raportat cheltuieli mai mari, iar 24% au cheltuit mai puțin.

Pentru perioada sărbătorilor și vacanțelor din decembrie și ianuarie, 39% dintre respondenți se așteaptă să cheltuiască aproximativ la fel ca anul trecut, iar 37% prevăd cheltuieli mai mari.

 

Pesimism generalizat

Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice. Este pentru prima dată în ultimii trei ani când sondajul anual EY România relevă clar capitolele la care respondenții au bifat, în proporții semnificative, opțiunea „îngrijorat”.

Două treimi (67%) dintre respondenți se tem că situația economică se va înrăutăți, ceea ce reprezintă o creștere de 7% față de anul precedent. În ceea ce privește locurile de muncă, 60% dintre respondenți estimează că situația va rămâne neschimbată în 2024, ceea ce sugerează așteptări scăzute privind îmbunătățirea pieței muncii. De asemenea, în 2024, peste jumătate dintre respondenți (59%) se declară extrem de îngrijorați de conflicte și războaie externe.

„Așteptările privind creșterile de taxe și impozite, inflația în ascensiune, deficitul bugetar care depășește limitele acceptate de Uniunea Europeană și majorarea constantă a prețurilor la produsele de bază contribuie la un climat tot mai îngrijorător. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifică unui an electoral, vin să explice pesimismul accentuat resimțit de români”, concluzionează Georgiana Iancu.

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.

Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați: www.ey.com

 

Despre Studiu

EY Consumer Index 2024 s-a derulat în perioada noiembrie-decembrie 2024. Din totalul respondenţilor, 42% cu vârste între 18 ăi 40 de ani, 43% între 41 si 65 de ani, din care aproape 70% de gen feminin, restul, masculin. Majoritatea respondenților au fost din mediul urban (91%), cu 59% din București, 9% din Cluj, 6% din Ilfov, 5% din Iași și 4% din Timiș. Cei mai mulți au studii universitare și post-universitare –  98%, restul au studii medii și post-liceale. Ca ocupație: 87% sunt angajați, 8% sunt liber profesioniști, iar 3% pensionari, iar ca venituri, o treime dintre participanți au venituri lunare între 5.000 - 9.999 lei, 20% între 10.000 - 15.000 lei, iar 27% depășesc 15.000 lei.

 

Persoană de contact

Pe categorii:

Căutați altceva?

În secțiunea noastră de Evenimente & Media puteți găsi cele mai recente evenimente, știri, publicații, videoclipuri, podcast-uri

Mergeți la Info Hub