Logo Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană

Membrii informează

  • News

Publicăm informații actuale din cadrul companiei dvs. Vă rugăm să ne contactați!

News

Martie

Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030

  • Gradul de folosire a soluțiilor de inteligență artificială care nu necesită supraveghere umană („agentic AI”) este în creștere, 25% dintre organizațiile care utilizează Gen AI urmând să implementeze această tehnologie până în 2025, iar ponderea va crește la 50% până în 2027
  • Tot mai multe dispozitive au procese de Gen AI integrate local („on-device Gen AI”). În 2025, peste 30% dintre smartphone-urile noi și aproximativ 50% dintre calculatoare ar putea avea funcții de procesare cu ajutorul Gen AI integrate local
  • Numărul mediu de abonamente pentru servicii de tip video streaming per gospodărie va ajunge la cel mai înalt nivel în 2025, patru în SUA și 2,5 în Europa, apoi va scădea, ducând la agregarea pieței

 

Pe măsură ce gradul de utilizare a soluțiilor de inteligență artificială generativă (Gen AI) crește mai repede decât alte soluții și aplicații, consumul de energie electrică al centrelor de date se va dubla până la 4% din consumul global de energie electrică până în 2030, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte Technology, Media and Telecommunications (TMT) Predictions. Energia electrică necesară pentru a susține cele mai importante componente ale centrelor de date, printre care sistemele de stocare și de răcire și comutatoarele de rețea, va ajunge la 96 de gigawați la nivel global până în 2026, iar operațiunile care folosesc inteligența artificială (AI) vor consuma peste 40% din această energie.

 

„Sustenabilitatea este un element la fel de important ca transparența în construirea unui climat de încredere, a unui cadru de guvernanță solid, în transformarea echipelor și în gestionarea ciclului de viață al datelor - toate acestea fiind aspecte esențiale în definirea strategiei de implementare a Gen AI. Raportul subliniază că, în medie, o solicitare efectuată prin Gen AI („prompt”) folosește de 10 până la 100 de ori mai multă energie electrică decât o căutare standard pe internet. Având în vedere cantitatea de energie consumată, operatorii de centre de date mari, inclusiv hyperscalers, trebuie să ia în considerare surse alternative de energie, metode inovatoare de răcire și soluții mai eficiente din punct de vedere energetic atunci când proiectează aceste spații", a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte România.

Raportul estimează că 2025 va fi un an de creștere pentru „agentic AI” - soluții de tip software concepute pentru a îndeplini sarcini cu un nivel redus de supraveghere umană sau deloc -, 25% dintre companiile care utilizează Gen AI urmând să demareze în 2025 proiecte pilot sau proofs on concept care folosesc agentic AI, iar ponderea acestor organizații va crește la 50% până în 2027. Construite cu ajutorul modelelor lingvistice mari (large language models), aceste soluții de agentic AI vor oferi o mai mare flexibilitate și o gamă mai largă de moduri de utilizare comparativ cu metodele tradiționale de machine learning sau deep learning.

 

Pe măsură ce soluțiile Gen AI devin tot mai versatile, deepfake-ul – videoclipuri, fotografii și materiale audio care par reale, dar sunt generate de instrumente bazate pe AI – este o sursă de îngrijorare ce impulsionează organizațiile să-și îmbunătățească nivelul de securitate și de verificare a conținutului digital. Pentru a detecta conținutul fals și a crea standarde de verificare a autenticității conținutului, organizațiile ar trebui să acorde o atenție sporită instrumentelor și furnizorilor care folosesc date de calitate, din surse variate, precum și colaborării cu alte companii din diverse industrii. În același timp, raportul subliniază că utilizatorii finali ar trebui încurajați să verifice informațiile din surse de încredere și să folosească autentificarea în mai mulți pași pentru a limita riscurile asociate cu deepfake.

Dat fiind că tot mai multe dispozitive au procese de Gen AI integrate local („on-device Gen AI”), raportul Deloitte TMT Predictions preconizează că smartphone-urile noi cu astfel de funcții vor depăși 30% din totalul din 2025, iar calculatoarele noi cu on-device Gen AI, aproximativ 50% din total, în creștere de la o pondere estimată de aproape 30% în 2024.

 

În ceea ce privește serviciile video de streaming la cerere (streaming video on demand - SVOD), raportul arată că numărul maxim de abonamente per consumator a fost atins în 2024 - patru în SUA și o medie de 2,5 în majoritatea țărilor europene - și va începe să scadă în 2025. În timp ce numărul abonamentelor individuale va scădea, veniturile companiilor de streaming video la cerere ar putea crește ca urmare a majorării prețurilor, a înăspririi politicile de utilizare a parolelor și a creării de opțiuni tot mai variate de pachete de servicii.

Raportul prognozează, de asemenea, că piața se va stabiliza la doar doi sau trei jucători de SVOD, completați de agregatori. Asemenea modelului tradițional al furnizorilor de servicii TV cu plată, raportul subliniază o tendință în creștere de agregare, în care intermediarii, cum ar fi companiile de telecomunicații, platformele de servicii TV cu plată și cele de tehnologie, vor crea oferte ce permit accesul la mai multe surse de conținut. Raportul subliniază că modelul este deja vizibil în Statele Unite, Marea Britanie și Franța, dar și în Europa Centrală, unde 25% din totalul abonamentelor SVOD sunt indirecte, obținute prin furnizorii de servicii TV cu plată sau de telecomunicații. Această tendință poate duce la scăderea costurilor și la crearea un ecosistem de streaming mai durabil.

Ediția de anul acesta a raportului Deloitte TMT Predictions oferă o perspectivă asupra tendințelor din domeniul tehnologiei, media și telecomunicații care pot perturba și transforma ecosistemele de afaceri și de consum din întreaga lume.

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.

Reff & Asociații și Deloitte România au asistat UE Furniture în achiziția Rus Savitar

O echipă multidisciplinară formată din avocați din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal și consultanți financiari și fiscali din cadrul Deloitte România a asistat UE Furniture, lider global în producția de scaune, fotolii și canapele de birou, în achiziția businessului de familie Rus Savitar, un jucător cheie în industria locală de mobilă. Tranzacția a fost semnată în noiembrie 2024 și a fost finalizată recent, după obținerea aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare.

Această preluare marchează extinderea în țara noastră a producătorului chinez de mobilă, după investiția de 9,5 milioane de dolari în fabrica situată în județul Hunedoara, anunțată în 2019.

 

Experții din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal au acordat asistență UE Furniture pe tot parcursul procesului de achiziție, de la încheierea acordului-cadru privind tranzacția propusă, la etapa de due diligence, precum și în negocierea, semnarea și implementarea tranzacției. Echipa juridică a fost formată din Irina Dimitriu, Partener și lider al practicii de drept imobiliar, Larisa Popoviciu, Senior Managing Associate, care a coordonat întregul proiect, Călin Georgescu-Mureșanu, Senior Associate, Andreea Zaharia și Mihnea Radu, Managing Associates. Practica de Advisory din cadrul Deloitte România a asistat cumpărătorul în procesul de due diligence financiar și a oferit suport în tranzacție, prin echipa formată din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator, Vlad Bălan, Director, Ionuț Grigoraș, Manager, Andreea Voinea, Senior Associate, Marc Nedera și Elena Becheanu, Associates. De asemenea, consultanții fiscali Dan Bădin, Partener, Laura Bobar, Senior Manager, Ana Bica, Senior Consultant, Ștefania Samson, Consultant, și Simona Mergeani, Director, au asigurat etapa de due diligence fiscal și au oferit asistență în tranzacție și în domeniul prețurilor de transfer.

 

„Această tranzacție marchează o nouă etapă de dezvoltare pentru clientul nostru, pe care l-am asistat și în prima sa investiție în țara noastră. Această nouă achiziție este în linie cu strategia globală de investiții a clientului nostru și ne bucurăm că am fost implicați în această tranzacție strategică în sectorul de producție", a declarat Irina Dimitriu, Partener, Reff & Asociații | Deloitte Legal, liderul practicii de drept imobiliar.

UE Furniture a fost înființată în 2001 și a raportat venituri de peste 630 de milioane de euro la sfârșitul anului 2023 și 6.000 de angajați.

Rus Savitar a fost înființată în 1994 și a devenit un jucător important pe piața de mobilă din România. În 2019, compania a fost preluată de fondul de investiții suedez Greenbridge Partners și a revenit la fondatorii săi în 2024.

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați Deloitte.ro.

 

Reff & Asociații | Deloitte Legal, una dintre cele mai importante societăți de avocați din România, oferă servicii ce acoperă domeniile financiar-bancar, concurență, dreptul muncii, energie și mediu, insolvență, legal management consulting, litigii, drept societar, fuziuni și achiziții, sectorul public și drept imobiliar, precum și optimizarea proceselor juridice și implementarea noilor tehnologii. Firma reprezintă România în rețeaua globală Deloitte Legal, care are peste 2.500 de avocați în 80 de țări.

România, sub media UE, după Indicele de Percepție a Corupției. Direcții de acțiune în noua paradigmă globală

Articol de opinie de Burcin Atakan, Partener, Deloitte România, Lider Servicii de investigare a fraudelor, Deloitte Europa Centrală și de Est, și Emil Borza-Dediu, Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate Forensic, Deloitte România

 

Corupția este un fenomen cu amploare globală și cu efecte socioeconomice multiple, care contribuie la perpetuarea inechității sociale, a decalajelor de dezvoltare între regiuni și a sărăciei.

Indicele de Percepție a Corupției (Corruption Perception Index - CPI) publicat de Transparency International arată că tabloul global mai degrabă s-a degradat în ultimii 12 ani, țările care au reușit să-și îmbunătățească indicatorii fiind mai puține decât cele în care, dimpotrivă, situația a regresat. În Uniunea Europeană (UE), scorul mediu CPI s-a înrăutățit cu două puncte față de 2023, ajungând la 62/100, state precum Germania (scor CPI 75/100), Italia (54/100), Franța (67/100), Spania (56/100), Slovacia (49/100) și Ungaria (41/100) înregistrând tendințe negative, iar altele, așa cum este România (scor CPI 46/100), stagnând sub media UE.

 

Perspectiva globală și regională

Pe 10 februarie 2025, președintele SUA a întrerupt aplicarea Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), argumentând în ordinul executiv că acesta ar fi ajuns să fie utilizat abuziv și să dăuneze intereselor americane. Anterior, Biroul Procurorului General publicase un memorandum în care se precizează, de asemenea, că Divizia Penală, prin unitatea sa FCPA, va acorda prioritate investigațiilor legate de mită care facilitează operațiunile criminale ale cartelurilor și organizațiilor criminale transnaționale, mutându-și atenția de la investigațiile și cazurile care nu au o astfel de conexiune, inclusiv cele implicând entități corporative. Astfel, ca urmare a acestei noi abordări, care limitează atenția acordată cazurilor care implicau entități corporative, procurorul general va revizui ghidurile și politicile care guvernau investigațiile și măsurile de aplicare a FCPA.

 

Una dintre caracteristicile remarcabile ale FCPA este dimensiunea sa transnațională. Actul se aplică tuturor entităților reglementate care promit, oferă sau plătesc orice bun de valoare unui funcționar străin, cu intenții corupte, în scop de afaceri, ori autorizează astfel de acțiuni. FCPA se aplică chiar dacă infracțiunea a fost comisă în afara granițelor SUA, având astfel impact inclusiv pe teritoriul european și dincolo de acesta.

 

FCPA nu este, însă, singurul act legislativ național cu aplicabilitate transnațională. UK Bribery Act (Legea britanică anti-mită), adoptată în 2010, și Legea franceză Sapin II (Legea privind transparența, lupta împotriva corupției și modernizarea vieții economice), adoptată în 2016, au o aplicabilitate similară. De fapt, FCPA a deschis calea pentru reglementări și legislații anti-mită și anti-corupție la nivel global, iar aceste legislații transnaționale coexistă cu alte instrumente internaționale, cum ar fi Convenția Națiunilor Unite împotriva Corupției sau cu instrumente regionale precum Convenția UE cu privire la lupta împotriva corupției ce implică oficiali ai comunităților europene sau ai statelor membre, dar și cu acte legislative locale.

 

Perspectiva României – direcții de acțiune

În 2024, România și-a menținut scorul CPI de 46/100, situându-se pe locul 65 din cele 180 de țări incluse în studiu. Țara noastră se află la același nivel cu Muntenegru, Kuweit și Malta, sub media UE.

Printre recomandările Transparency International Romania se numără creșterea gradului de conștientizare în rândul cetățenilor cu privire la aplicarea Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public – în special în domeniile menționate la art. 3, precum achizițiile publice, prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, protecția mediului și sănătatea publică –, precum și actualizarea legislației privind integritatea publică, prin eliminarea lacunelor și inconsecvențelor existente și angajamentul guvernamental față de un program anticorupție, care să aibă ca obiectiv un scor CPI de cel puțin 50 de puncte până în 2027 pentru România.

 

Totuși, implicarea entităților private este și ea esențială pentru consolidarea eforturilor guvernamentale în sfera anticorupției, în condițiile în care fenomenele asociate nu țin doar de sectorul public, ci se regăsesc și în mediul privat.

O companie care își propune îmbunătățirea propriului efort anti-mită și anticorupție trebuie să ia în calcul că prevenția este adesea mai eficientă și mai puțin costisitoare decât expunerea la corupție, care poate genera daune ireparabile la nivelul reputației și de natură financiară. Astfel, primul pas în scopul prevenției este identificarea riscurilor inerente (as-is), prin analizarea unor factori precum industria în care activează, dimensiunea organizației, gradul de conștientizare a riscurilor, existența unor politici și proceduri relevante și existența unui canal intern de raportare.

 

După identificarea riscurilor, organizațiile trebuie să aibă în vedere următoarele elemente-cheie de conformitate:

1.  politica „tone at the top”, care presupune ca echipa de management să adopte o abordare de toleranță zero față de orice comportament sau demers considerat corupt în cadrul organizației;

2.  un cadru procedural robust, prin dezvoltarea și implementarea unor proceduri interne clare, adaptate activității companiei și care să includă mecanisme de raportare;

3.  instruire și conștientizare – angajații trebuie să fie informați și să dețină cunoștințele necesare pentru a sesiza comportamente corupte, riscuri sau indicatori de suspiciune și pentru a lua măsurile de remediere adecvate.

În concluzie, deși aplicarea FCPA a fost întreruptă în SUA, provocarea statelor lumii de a susține aplicarea legislațiilor anti-mită și anticorupție (ABAC - Anti-Bribery Anti-Corruption) la nivel local persistă. Mai mult, companiile și instituțiile care își doresc o dezvoltare durabilă trebuie să rămână vigilente și să își intensifice eforturile de prevenție. Pentru că, deși eradicarea completă a corupției este un obiectiv dificil de realizat, prin eforturi combinate ale entităților publice și private, aceasta poate fi redusă semnificativ, permițând statelor, economiilor și societăților să funcționeze echitabil și să creeze prosperitate și siguranță.

Horváth: Interesul pentru vehicule electrice s-a dublat în Germania, la început de 2025

Un număr dublu de germani (58%), față de aprilie 2024, iau în considerare achiziția unei mașini electrice, în februarie 2025, în pofida scăderii vânzărilor pentru această categorie de autovehicule. Aceasta este principala concluzie a unui sondaj pe cea mai mare piață auto din Uniunea Europeană, realizat de către Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.

 

De asemenea, unul din trei germani consideră foarte probabil ca următoarea lor achiziție auto să fie un vehicul electric (electric vehicle – EV). Totodată, numărul celor care exclud complet achiziționarea unui vehicul electric a scăzut la 20%, ceea ce sugerează o reducere a grupului de opozanți ai acestei tehnologii. 

 

Studiul mai arată că bărbații sunt mai deschiși către vehiculele electrice decât femeile (61% față de 53%) și că persoanele cu venituri ridicate manifestă un interes mai mare pentru EV-uri. Dintre cei care câștigă peste 100.000 de euro anual, 80% iau în considerare achiziționarea unui astfel de vehicul.

 

Principalele bariere identificate în adoptarea EV-urilor rămân costurile ridicate (28%), autonomia limitată (17%) și rețeaua de încărcare insuficient dezvoltată (16%). Cu toate acestea, tendințele indică o schimbare treptată în percepția publicului, pe măsură ce infrastructura se dezvoltă și costurile tehnologiei scad.

 

„În pofida reducerii subvențiile guvernamentale, care a atras o scădere a vânzărilor și a înmatriculărilor, piața vehiculelor electrice din Germania nu se află într-o prăbușire, ci într-o etapă de reașezare, între așteptările cumpărătorilor și capacitatea producătorilor de a veni în întâmpinarea acestora. Atmosfera negativă în jurul acestei tehnologii nu a dus la diminuarea interesului, ci dimpotrivă, am constatat o creștere a acestuia. Astfel, pe măsură ce industria va găsi soluții la barierele care stau în calea deciziei de cumpărare, piața își va reveni”, consideră László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România.

Pe fondul acestei creșteri a interesului, piața vehiculelor electrice din Germania se află într-o etapă de tranziție, constată experții Horváth. Dacă, în ultimii ani, vânzările EV-urilor au fost susținute de subvenții guvernamentale, în 2024 ponderea acestora în totalul înmatriculărilor a scăzut la 13,5%, pe fondul reducerii vânzărilor cu 27,4%.

Totuși, dintr-un total de 44 de milioane de autoturisme, aproximativ 1,6 milioane sunt acum electrice, marcând un progres semnificativ în adoptarea mobilității electrice.

###

Despre Horváth

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.

Kinstellar: Tendințe în litigiile de muncă din România și decizii judiciare cheie

Pe masura ce Kinstellar intra in 2025, Kinstellar evidentiaza unele dintre cele mai importante evolutii in peisajul litigiilor de munca din Romania din ultimul an. Puteti citi rezumatele firmei despre aceste tendinte cheie mai jos, impreuna cu opiniile sale despre unde se asteapta sa vada mai multa activitate in litigiile de munca in anul urmator.

 

I. Perspectivele pietei din Romania

Doi factori cheie in Romania anul acesta, care influenteaza cresterea riscului de litigii de munca, sunt incertitudinea economica, care ar putea duce la restructurari si concedieri, precum si numeroasele modificari ale legislatiei romanesti referitoare la avertizorii de integritate si prevenirea discriminarii si hartuirii la locul de munca.

In mod specific, exista doua tipuri de litigii initiate de angajati pe care Kinstellar se asteapta sa le vada frecvent in 2025: (i) revendicari privind hartuirea, discriminarea si avertizorii de integritate si (ii) contestatii impotriva concedierilor.

Hartuire, discriminare si avertizori de integritate

Exista un accent puternic pe importanta procedurilor echitabile atunci cand se efectueaza investigatii complexe in probleme legate de cultura organizationala si hartuirea si discriminarea morala si sexuala, alaturi de investitii semnificative in training, cadre de risc si revizuiri ale politicilor, avand in vedere noile obligatii legale impuse angajatorilor romani de a lua masuri rezonabile pentru a preveni hartuirea si discriminarea morala si sexuala la locul de munca.

Kinstellar a observat, de asemenea, o crestere a numarului de reclamatii legate de avertizorii de integritate impotriva conducerii companiilor. Desi unele dintre acestea sunt justificate, altele continua sa utilizeze statutul de avertizor de integritate ca strategie pentru a transforma revendicari standard de concediere nejustificata in revendicari fara limita maxima de despagubire. Multi angajati tind sa creada ca acuzatiile de hartuire morala si sexuala si discriminare ar trebui sa fie automat considerate ca avertizari de integritate, ceea ce poate creste numarul de plangeri formulate prin canalele de avertizare din companii.

Contestatii impotriva concedierilor

Piata muncii din Romania s-a confruntat cu provocari semnificative in ultimii ani. De la impactul COVID-19 la cresterea inflatiei si avansurile rapide in domeniul inteligentei artificiale, aceste perturbari au declansat schimbari economice care au remodelat peisajul profesional. Ca raspuns, companiile au recurs la fuziuni si restructurari, schimbari care au dus adesea la concedieri individuale si colective.

Anul 2025 a inceput cu un numar semnificativ de companii care fac disponibilizari, in special in sectorul tehnologic. Concedierile de aceasta amploare pot implica atat riscuri comerciale, cat si reputationale si trebuie gestionate cu atentie, in conformitate cu legea, pentru a evita reactiile negative.

 

II. Trei tipuri diferite de litigii de munca castigate recent in Romania in favoarea angajatorilor de catre echipa agila si experimentata a Kinstellar in litigii de munca

Pornind de la aceste tendinte, Kinstellar este mandru sa impartaseasca victoriile echipei sale de litigii de munca din Bucuresti in favoarea angajatorilor din ultimele doua luni, si anume:

  • un caz privind concedierea colectiva—Kinstellar a demonstrat ca restructurarea colectiva implementata de un angajator/subsidiara romana a unui grup global de companii din cauza schimbarilor organizationale regionale si a lipsei de profitabilitate a unor jocuri online a fost legala si justificata in contextul global actual;
  • un caz privind hartuirea morala si discriminarea la locul de munca—Kinstellar a demonstrat ca majorarea anuala a salariilor este la discretia angajatorului/subsidiara romana a unui grup international de companii si ca angajatorul are dreptul sa isi organizeze activitatile asa cum considera potrivit, inclusiv prin concedierea unor angajati daca posturile acestora au devenit obiectiv redundante;
  • un caz privind incetarea unilaterala a unui contract individual de munca in perioada de proba—Kinstellar a demonstrat ca angajatorul/subsidiara romana a unei companii IT globale nu a comis un abuz de drept prin incetarea unilaterala a contractului individual de munca daca angajatorul poate dovedi ca angajatul nu era potrivit atat din punct de vedere profesional, cat si etic; o particularitate a acestui litigiu de munca a fost ca angajatul se afla in perioada de stimulare (dupa concediul de crestere a copilului), fiind protejat de lege impotriva concedierii, dar acesta nu a informat angajatorul despre aceasta situatie legala.

Astfel de rezultate judiciare sunt rare in Romania, unde de obicei angajatii castiga disputele de munca, ceea ce reprezinta o realizare remarcabila pentru echipa experimentata si agila a Kinstellar in litigii de munca si clientii sai. In Romania, Kinstellar are avantajul de a avea o echipa puternica de litigii, formata din zece avocati, si o echipa excelenta de Dreptul Muncii si Relatii de Munca, formata din patru avocati, oferind astfel biroului local capacitatea completa de a oferi echipe dedicate si specializate clientilor sai.

 

III. Concluzie

Concluzia pentru angajatori este ca, in cazul unui litigiu privind concedierea, acestia vor trebui sa dovedeasca faptul ca masura nu a fost subiectiva sau nejustificata. Astfel, un pas important inainte de implementarea concedierilor din motive care nu tin de angajati consta in pregatirea unei analize financiare si de afaceri care sa evidentieze motivele solide si reale pentru implementarea concedierii pentru restructurare. Daca deciziile de concediere sunt stabilite ca fiind ilegale (adica daca vreunul dintre aspectele procedurale reflectate de lege nu este respectat corespunzator sau daca procesul de reorganizare nu este fundamentat solid), instanta va dispune anularea acestora si va obliga angajatorul sa plateasca despagubiri angajatului, reprezentand salariile actualizate, precum si alte drepturi salariale la care angajatul ar fi avut dreptul conform contractului individual de munca, si chiar daune morale.

De asemenea, in cazul unei reclamatii formulate de un angajat, fie ca este vorba despre hartuire, discriminare sau orice alta problema, angajatorii vor trebui sa demonstreze ca au luat masuri rezonabile pentru a examina natura si substanta plangerii, precum si orice actiune remediala care ar putea fi disponibila pentru ei.

Cushman & Wakefield Echinox: Companiile au închiriat în ultimii 5 ani peste un milion de spații noi de birouri la nivel național, domeniul IT a continuat să fie motorul pieței

București, Martie 2025: Companiile din IT, cele din domeniul producției și industriei, precum și firmele din domeniul medical și farmaceutic au fost cele mai active pe piața închirierii de birouri în ultimii cinci ani, generând peste jumătate din cererea de spații noi de birouri, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În total, între 2020-2024, suprafața netă închiriată (excluzând contractele de renegociere) de spații de birouri în București și în principalele orașe regionale – Cluj Napoca, Timișoara, Iași și Brașov – a fost de circa 1,06 milioane de metri pătrați. Această suprafață este comparabilă cu stocul total de birouri din cele patru orașe regionale sau cu 30% din stocul existent în București.

 

Dacă luăm în considerare că suprafața media alocată per angajat este de 8-10 metri pătrați, putem concluziona că în ultimii cinci ani companiile au închiriat birouri pentru cel puțin 100.000 de angajați în cele cinci orașe analizate.

Cu o contribuție de aproape 7% din PIB, sectorul IT a generat peste 35% din cererea nouă de birouri, tranzacționând în această perioadă 375.730 mp la nivel național – de departe cel mai dinamic domeniu.

 

Pe poziția a doua, dar la mare distanță de lider, se află companiile din sectorul de producție și din industrie (18,1% contribuție la PIB) cu 9,2% din volum (98.000 metri pătrați). Pe locul trei cu 9% din total, se plasează companiile din domeniul farmaceutic și medical (95.200 metri pătrați).

În top cinci se mai află companii de servicii profesionale, cu aproape 86.000 metri pătrați închiriați și sectorul financiar – bănci, asigurări etc. – cu peste 75.000 metri pătrați contractați.

Dacă includem și contractele de renegociere, în perioada analizată suprafața totală de birouri tranzacționată depășește 2 milioane de metri pătrați, iar sectorul IT a generat peste 40% din acest volum.

 

Stocul comercial (cel destinat închirierii) de clădiri de birouri din București și celelalte centre universitare din țară – Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Brașov - se ridică la circa 4,51 milioane de metri pătrați. În plus, proiecte totalizând 390.000 mp se află în diferite stadii de dezvoltare și sunt programate pentru livrare în următorii cinci ani.

 

În acest context, rata medie de neocupare a spațiilor de birouri din cele cinci orașe analizate se situează la 13,8%, cu cel mai scăzut nivel în Cluj Napoca – 6,6% și cel mai ridicat în Iași – 19,4%. În București, rata medie de neocupare a scăzut la finalul anului trecut la 14,2%.

În ceea ce privește evoluția chiriilor, la finalul anului trecut, chiria de referință în București a atins un nivel maxim de 21 euro/mp/lună, marcând o creștere de 10,5% față de 2020. În orașele regionale, creșterea a fost de până la 13%, ajungând la un maxim de 17 euro/mp/lună.

 

 

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: ”În ultimii cinci ani, companiile din IT au fost principalul motor al pieței de închirieri de birouri din România, menținând o cerere constantă pentru spații moderne, în ciuda ajustărilor de suprafață operate de unele firme. Cu o contribuție semnificativă la PIB și o expansiune continuă, acest sector a jucat un rol esențial în dezvoltarea pieței imobiliare, generând investiții și susținând livrarea de noi proiecte. Această tendință reflectă nu doar creșterea industriei tech, ci și schimbarea modului în care sunt utilizate birourile – acestea nu mai sunt doar locuri de muncă, ci adevărate centre pentru inovație și colaborare. În prezent, oferta de spații de birouri din zonele centrale ale Bucureștiului este tot mai limitată, în timp ce cererea rămâne constantă. Această situație evidențiază nevoia de noi dezvoltări în zone bine conectate la mijloace de transport în comun, care să răspundă standardelor actuale de lucru. Calea Buzești, de exemplu, are potențialul de a deveni un nou pol de atracție pentru companii și investitori în urma unui proces de gentrificare.”

 

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent. Echipa de peste 60 de profesioniști și colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în 400 de birouri din 60 de țări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

Dentons a asistat Divizia Green Assets a MET Group în achiziția unui proiect fotovoltaic de 80 MW în România, preluat în stadiul ready-to-build

Firma globală de avocatură Dentons a acordat asistență juridică Diviziei Green Assets a MET Group (cu sediul central în Elveția) în legătură cu achiziția unui proiect fotovoltaic de 80 MW în România de la dezvoltatorul și operatorul austriac de energie solară Kraftfeld Energy. Proiectul, situat în Răscăeți, județul Dâmbovița, a fost preluat în faza „ready-to-build”, având deja în vigoare un contract de inginerie, achiziție și construcție (EPC).


În România, portofoliul de energie din surse regenerabile al Diviziei Green Assets a MET include peste 260 MW generați de centrale fotovoltaice și 10 MW de capacitate de stocare a energiei în baterii, amplasate în proximitatea acestora.
Dentons a oferit consultanță juridică pe parcursul întregului proiect, inclusiv cu privire la procesul de due diligence, structurarea tranzacției, redactarea și negocierea documentelor de transfer, obținerea autorizării privind investițiile străine directe, precum și asistență la semnarea și finalizarea tranzacției. Asistența a inclus și reprezentarea MET în fața autorităților române.


De asemenea, Dentons a oferit asistență juridică pe parcursul negocierii și încheierii  contractului EPC pentru dezvoltarea parcului solar din România, inclusiv în ceea ce privește cerințele privind garanțiile de performanță și procedurile de achiziție.


Echipa a fost condusă de Claudiu Munteanu-Jipescu, partener și coordonator al practicii de energie din cadrul Dentons România. Din echipă au făcut parte Elena Vlăsceanu (counsel), Angelica Pintilie, Carolina Baloleanu (senior associates) și Alin Dimache (associate) - Energy, Bogdan Papandopol (partner), Luiza Onofrei (senior associate), Diana Ceparu și Geanina Anghel (associates) - Real Estate, Doru Postelnicu (counsel) și Andreea Predescu (senior associate) - Corporate, Raul Mihu (partner) și Iulia Titirișcă (associate) – Competition, Maria Tomescu (counsel) și Carmen Bănică (associate) - Banking & Finance, Oana Vodă (senior counsel) - Public Procurement, Argentina Rafail (counsel) și Simona Rădulescu (senior associate) - Employment.


Claudiu Munteanu-Jipescu a declarat: „Ne bucurăm să fim alături de Divizia Green Assets a MET Group în extinderea portofoliului său de energie regenerabilă în România, un pilon strategic pentru expansiunea sa europeană. Această tranzacție subliniază interesul continuu pentru investiții în sectorul energiei verzi și consolidarea poziției României ca piață-cheie în acest domeniu.”
***
FINAL
Despre Dentons
Prezentă în peste 80 de țări, Dentons vă oferă ajutorul pentru a crește, a proteja, a opera și a finanța afacerile dumneavoastră, oferind soluții juridice unice atât la nivel global, cât și profund ancorate la nivel local. Prin abordarea policentrică, orientată spre soluții și dedicată incluziunii, diversității, echității și sustenabilității, ne concentrăm pe ceea ce contează cel mai mult pentru dumneavoastră. www.dentons.com.  
 

Val de modificări din perspectiva TVA. Care sunt principalele schimbări și când intră în vigoare?

Material de opinie de Raluca Bâldea, Partener, și Monica Zipiș, Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România

 

Ministerul Finanțelor propune, prin intermediul unui proiect de ordonanță de urgență, o serie de amendamente la Codul Fiscal care vizează taxa pe valoare adăugată (TVA). Scopul acestor modificări este acela de a transpune anumite directive europene în legislația românească și de a evita declanșarea procedurii de infringement pentru transpunerea incorectă a anumitor prevederi. Printre schimbările anunțate se numără majorarea plafonului de TVA pentru întreprinderile mici, aplicarea regimului special de scutire pentru acestea, uniform în statele membre ale Uniunii Europene, dar și determinarea locului de impozitare a anumitor servicii. Principala provocare pentru contribuabili este legată, însă, de termenele scurte de implementare propuse de autorități.

 

Majorarea plafonului până la care întreprinderile mici sunt scutite de TVA

Prin proiectul de ordonanță, se propune majorarea plafonului aplicabil regimului special de scutire pentru întreprinderile mici, în România, de la 300.000 de lei la 395.000 de lei.

Prin această modificare, persoanele impozabile, a căror cifră de afaceri anuală depășește plafonul de 395.000 de lei, vor fi obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data depășirii plafonului, aceasta fiind data de la care se va aplica noul regim de impozitare.

Proiectul conține, de asemenea, și o serie de dispoziții tranzitorii prin care contribuabilii care s-au înregistrat în scopuri de TVA anul acesta, ca urmare a depășirii plafonului de 300.000 de lei, pot solicita, începând cu data de 1 aprilie 2025, scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în anumite condiții (dat fiind că plafonul a fost majorat la 395.000 de lei).

În acest context, este important de menționat faptul că întreprinderile mici care nu sunt înregistrate în scop de TVA nu colectează această taxă pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.

 

Reciprocitate în aplicarea scutirii de TVA pentru întreprinderile mici din România și din alte state UE

Prin viitoarea ordonanță se acordă posibilitatea persoanelor stabilite în România să aplice regimul pentru întreprinderi mici în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), dar și persoanelor stabilite în alte state membre să aplice acest regim special de scutire pentru întreprinderi mici în Romania. Prevederile vor fi valabile dacă vor fi îndeplinite anumite condiții, luând în calcul două praguri valorice: cifra de afaceri anuală la nivelul UE de cel mult 100.000 de euro; plafonul de scutire aplicabil în statul membru în care are loc operațiunea.

Prin aceste modificări, se urmărește transpunerea în legislația românească a prevederilor europene referitoare la aplicarea regimului special pentru întreprinderi mici prevăzute în Directiva UE 285/2020 (care modifică Directiva de TVA) și în Regulamentul UE privind cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici.

 

Determinarea locului de impozitare a anumitor servicii

Proiectul Ministerului Finanțelor mai propune și modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală, sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală (serviciile legate de acordarea accesului la evenimente; servicii principale și auxiliare legate de activități culturale, artistice, sportive, științifice, educaționale, de divertisment sau de activități similare). Scopul acestei schimbări este acela de a permite impozitarea în statul membru de consum, astfel încât serviciile prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul (persoana fizică/juridică) este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită. Totodată, se propune ca aceste operațiuni să nu beneficieze de cote reduse de TVA.

 

Eliminarea scutirilor de la plata TVA pentru anumite bunuri și servicii destinate entităților non-profit

În documentul menționat se propune și eliminarea scutirilor de la plata TVA pentru prestările de servicii de construire/reabilitare/modernizare de unități spitalicești către entități non-profit, precum și pentru livrările de echipamente medicale către entitățile non-profit. Măsura ar urma să se aplice și societăților deținute integral de entități non-profit.

Autoritățile fiscale susțin că această modificare este propusă ca răspuns la o solicitare adresată autorităților române de Comisia Europeană, în urma căreia România și-a asumat angajamentul de modificare a legislaţiei naţionale începând cu luna martie 2025, astfel încât să fie compatibilă cu prevederile Directivei de TVA, în vederea evitării declanşării procedurii de infringement pentru transpunerea incorectă a prevederilor comunitare.

 

În concluzie, proiectul publicat de Ministerul Finanțelor vizează o serie de modificări, pe care contribuabilii trebuie să le aibă în vedere în perioada imediat următoare, dat fiind că termenul de implementare este foarte scurt - o parte dintre acestea vor intra în vigoare de la data publicării Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial, iar altele de la 1 aprilie 2025.

 

Pe termen lung, contribuabilii sunt vizați de noi modificări din perspectiva TVA și din direcția Uniunii Europene, dat fiind că, după câțiva ani de dezbateri, Consiliul UE aprobat pachetul ViDA - VAT in the Digital Age, care are ca scop reformarea legislației de TVA și va fi implementat progresiv până în ianuarie 2035. Reformele ViDA vor fi publicate în Jurnalul Oficial al UE în perioada imediat următoare, iar ulterior directiva va fi transpusă în legislația națională a statelor membre.

Cushman & Wakefield Echinox: Costul mediu de amenajare a birourilor din București a crescut în 2024 cu 12%, dar rămâne printre cele mai competitive din CEE

București, Martie 2025: Costul mediu de amenajare a spațiilor de birouri din București a crescut în 2024 cu 12% comparativ cu anul anterior, depășind pragul de 1.000 de euro/mp, în linie cu evoluțiile regionale, unde în majoritatea capitalelor au fost înregistrate costuri cu 8-15% mai mari, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza raportului Fit-Out Cost Guide 2025.

Printre factorii care au influențat această tendință se numără majorarea costurilor cu forța de muncă, datorată creșterii salariilor în sectorul construcțiilor, prețurile materialelor de construcție, care, deși au înregistrat o stabilizare parțială, continuă să fie afectate de inflație, investițiile în soluții sustenabile și alinierea la standardele ESG, care impun costuri inițiale mai ridicate, dar contribuie la eficiența energetică pe termen lung.

 

Andrei Ianculescu, Head of Project & Development Services Cushman & Wakefield Echinox: ”Chiar dacă în ultimul an prețul materiilor prime brute nu au mai avut creșteri semnificative, produsele finite care implică cheltuielile cu forța de muncă, cu utilitățile, cu transportul și care necesită soluții noi date de amprenta de carbon din timpul fabricației au continuat să se scumpească. Cel mai mare impact asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri l-a avut costul cu forța de muncă. Un element important îl reprezintă și cheltuielile necesare pentru implementarea standardelor ESG sau a certificării verzi a fit-out-ului, o preocupare din ce în ce mai des întâlnită din partea chiriașilor. În plus, adoptarea soluțiilor smart pentru instalații, cum ar fi automatizarea iluminatului, a sistemelor de climatizare sau a securității, devine o tendință majoră ce produce valoare adaugată proiectelor respective. Aceste soluții contribuie atât la reducerea cheltuielilor cu utilitățile, printr-o eficientizare a consumului, cât și la sporirea confortului angajaților, ceea ce poate influența pozitiv productivitatea și satisfacția acestora.” 

 

Cu toate acestea, Bucureștiul, cu un preț mediu estimat de 1.056 euro/ mp pentru fit-out complet, incluzând toate lucrările de amenajare pentru toate specialitățile, inclusiv sistemul de management al clădirii - BMS, mobilier, echipamente audio-video, servicii profesionale (management de proiect, SSM și dirigenție de șantier) și cheltuieli neprevăzute, rămâne o piață competitivă în raport cu alte capitale din regiune.

Astfel, costul fit-out-ului în capitala României este cu 17% mai redus decât în Varșovia și cu 14,5% sub nivelul din Praga, ceea ce menține orașul atractiv pentru companiile care își stabilesc biroul în această zonă a Europei.

 

În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a modului în care este predat spațiul către chiriaș, bugetele totale pot varia de la circa 800 de euro/mp până la aproape 1.600 de euro/mp. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectural și al instalațiilor (50%) plus mobilierul (circa 28%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost afectate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.

Creșterea costurilor de amenajare din România este moderată, influențată de o stabilizare a pieței construcțiilor și de o ușoară temperare a inflației. Cu toate acestea, presiunea asupra bugetelor companiilor rămâne semnificativă pe fondul creșterii costului cu forța de muncă și a volatilității prețurilor materialelor de construcție.

Cele mai scumpe piețe din Europa, din punct de vedere al costurilor alocate de companii pentru amenajarea birourilor, sunt Londra, cu 2.671 euro/mp, Hamburg – 2.512 euro/mp, Munchen – 2.432 euro/mp, Frankfurt – 2.408 euro/mp și Berlin – 2.333 euro/mp.

 

În ciuda provocărilor economice și a fluctuațiilor din sectorul imobiliar, cererea pentru spații de birouri de calitate rămâne ridicată, în special în zonele cu infrastructură dezvoltată și acces facil la transportul în comun. Această tendință favorizează investițiile în fit-out premium, cu accent pe sustenabilitate și tehnologii smart.

România continuă să fie o destinație atractivă pentru expansiunea companiilor internaționale, datorită costurilor competitive și a disponibilității forței de muncă specializate. În acest context, optimizarea bugetelor de fit-out devine esențială pentru ocupanți și investitori.

 

Pe măsură ce companiile își regândesc strategiile imobiliare în contextul modelului hibrid de muncă si a accentului pe angajati, cererea pentru spații eficiente și care să îi atragă pe aceștia să se întoarcă la birou, va continuă să susțină creșterea investițiilor în fit-out.

Serviciile de project management presupun conducerea, coordonarea și supravegherea proiectelor de amenajare a spațiilor - birouri, retail, rezidențial, mixed use, industriale și logistice - alături de echipele de proiectare, consultanți și antreprenori, pentru toate etapele principale ale proiectului.

 

Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat în ultimii doi ani proiecte cu o suprafață de 480.000 de metri pătrați reprezentând birouri, spații de retail, industriale și de logistică, atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 33 milioane de euro. Cel mai mare proiect realizat în ultimul an din punct de vedere al bugetului alocat are o valoare de peste 2 milioane de euro.

 

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent. Echipa de peste 60 de profesioniști și colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în 400 de birouri din 60 de țări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

Forvis Mazars își extinde prezența în Europa Centrală și de Est prin integrarea firmei Taxaco Group din Moldova

Forvis Mazars, parteneriatul internațional de audit, taxe și consultanță, anunță integrarea firmei Taxaco Group din Moldova. Firma de consultanță, care oferă servicii de audit, fiscalitate și contabilitate, cu sediul în Chișinău, va opera sub brandul Forvis Mazars.

 

Această decizie consolidează angajamentul Forvis Mazars de a stimula creșterea și inovația în întreaga regiune a Europei Centrale și de Est, bazându-se pe o relație profesională de mai multe decenii cu Taxaco Group.

 

Noul birou va fi condus de Iuri Cicibaba, Managing Partner, cu sprijinul Verei Baciu, Audit Partner, și al lui Vladimir Melnic, Tax Partner.

 

Iuri Cicibaba, Country Managing Partner, Forvis Mazars în Moldova, a declarat: „Intrarea în Forvis Mazars reprezintă o schimbare semnificativă pentru firma noastră și pentru mediul de afaceri din Moldova. Această integrare ne propulsează pe scena globală, oferindu-ne resurse de neegalat pentru clienții noștri și o viziune îndrăzneață pentru viitor. Acum, ca Forvis Mazars în Moldova, ne angajăm să redefinim excelența în serviciile profesionale, livrând soluții inovatoare și de impact, care să permită afacerilor să prospere într-o lume din ce în ce mai complexă.”

 

Cicibaba adaugă: „Moldova este o piață emergentă cu un potențial imens, iar noi avem oportunitatea de a contribui la acest progres, de a livra excelență și de a sprijini dezvoltarea economică a țării. Clienții noștri vor beneficia de acces la servicii de audit, fiscalitate și consultanță excepționale, din partea unei organizații cu un istoric în promovarea inovației, integrității și parteneriatelor pe termen lung. Cu sprijinul lui Dino Ebneter și al echipei din România, tranziția noastră va fi una fluidă, asigurându-ne că afacerile din Moldova continuă să primească cel mai înalt nivel de expertiză și suport.”

 

În ultimii ani, Forvis Mazars și-a extins semnificativ operațiunile în regiunea Europei Centrale și de Est, intrând pe piețele din Bosnia și Herțegovina, Lituania, Macedonia de Nord și Letonia. De asemenea, doar în ultimul an, compania a înregistrat o creștere de 13% în această regiune.

 

Comentând despre intrarea oficială pe piață, Dino Ebneter, Country Managing Partner, Forvis Mazars în România, a declarat: „Marcând un moment semnificativ în strategia noastră de creștere regională, această extindere subliniază angajamentul nostru de a servi clienții din Europa de Est și de a ne consolida prezența pe piețele emergente. Folosind experiența acumulată în cei 30 de ani de prezență în România și capacitățile noastre globale extinse, suntem bine poziționați pentru a contribui semnificativ la ecosistemul de afaceri din Moldova. Echipa noastră va rămâne concentrată pe furnizarea serviciilor de înaltă calitate și excelență profesională pentru care Forvis Mazars este cunoscută la nivel global.

Ebneter a încheiat: „Suntem entuziasmați de oportunitățile pe care acest nou capitol al relației noastre și ultima etapă de creștere le aduc și așteptăm cu nerăbdare să consolidăm relațiile pe care le-am stabilit, pentru a impulsiona creșterea continuă și succesul afacerilor din Moldova și dincolo de granițele acesteia.”

 

Această ultimă noutate vine la scurt timp după anunțul unui nou model de guvernanță și al noilor poziții de conducere în cadrul Forvis Mazars.

 

 

###

 

 

Persoane de contact

Iuri Cicibaba, Country Managing Partner, Forvis Mazars în Moldova

icicibaba@taxaco.biz

 

Emilia Popa, Head of Marketing, Communication, and Business Development, Forvis Mazars în ECE
Emilia.Popa@mazars.ro  / +40 741 111 042

 

Despre Forvis Mazars

Forvis Mazars este una dintre cele mai importante rețele globale de servicii profesionale. Rețeaua funcționează sub un singur brand la nivel global, cu doar doi membri: Forvis Mazars LLP în Statele Unite și Forvis Mazars Group SC, un parteneriat integrat la nivel internațional care operează în peste 100 de țări și teritorii. Ambele firme membre au în comun angajamentul de a oferi o experiență de neegalat clienților, oferind servicii de audit, fiscale și de consultanță în întreaga lume. Împreună, ne propunem să sprijinim clienții, oamenii, industria și comunitățile noastre să crească în continuare.

 

Forvis Mazars este numele de brand al rețelei Forvis Mazars Global (Forvis Mazars Global Limited) și al celor doi membri independenți ai acesteia: Forvis Mazars LLP în Statele Unite și Forvis Mazars Group SC. Forvis Mazars Global Limited este o societate privată britanică cu răspundere limitată prin garanție și nu oferă servicii clienților.

 

Vizitați forvismazars.com pentru a afla mai multe informații.

Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group

Bulboacă & Asociații a oferit asistență juridică Eazy Asigurări în cadrul unei tranzacții de referință pentru piața asigurărilor, prin care Autonom Group – lider în leasing operațional și rent-a-car – a preluat o participație de 20% în companie.

Tranzacția va deveni efectivă după aprobarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și a altor autorități de reglementare competente. Aceasta marchează nu doar un moment important în dezvoltarea Eazy Asigurări, ci și o evoluție semnificativă în ecosistemul serviciilor financiare, demonstrând că parteneriatele dintre jucători din domenii complementare pot accelera inovația și extinderea pieței.

 

„Este un moment excelent, care denotă spirit aparte în antreprenoriat, atât din latura Eazy Asigurări, cât și din cea a Autonom. De o bună vreme, gândim mijloace și strategii menite să sprijine planurile de expansiune pe diverse paliere ale afacerilor de familie,” a declarat Adrian-Cătălin Bulboacă, Managing Partner, Bulboacă & Asociații.

„Bulboacă & Asociații este alături de Eazy Asigurări încă de la momentul înființării și autorizării și, fiind recunoscători pentru superba colaborare cu managementul și acționariatul acestei companii, ne bucurăm să observăm cât de repede și de frumos se dezvoltă.”, adaugă Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner, Bulboacă & Asociații.

Cu o expertiză consolidată în Corporate M&A și Banking & Finance, Bulboacă & Asociații a structurat această tranzacție având în vedere complexitatea reglementărilor specifice pieței asigurărilor, precum și impactul acesteia asupra poziționării strategice a Eazy Asigurări. De la elaborarea documentației specifice până la alinierea la reglementările ASF, asistența juridică a fost concepută pentru a asigura un cadru solid și eficient, care să sprijine obiectivele de dezvoltare și extindere pe termen lung ale companiei.

 

Înfiinţată ca urmare a unui spin-off al biroului din Bucureşti al unei firme Magic Circle, Bulboacă şi Asociaţii are unul din cele mai puternice branduri de pe piaţa avocaturii din România, cu o mentalitate de tipul băncilor de investiţii şi cu experienţă preponderentă în finanţări & restructurări, fuziuni & achiziţii, insolvenţe & litigii, real estate şi dreptul muncii. Bulboacă şi Asociaţii este implicată în unele din cele mai sensibile şi solicitante tranzacţii sau speţe, adeseori foarte greu de realizat sau soluţionat, unde stăruinţa, pasiunea şi determinarea avocaţilor, alături de know-how-ul juridic şi de business specific, joacă un rol absolut fundamental. Firma oferă consultanţă instituţiilor financiare, fondurilor, family office, companiilor, structurilor lor de conducere sau acţionarilor cu privire la situaţii esenţialmente critice. Când clienţii Bulboacă & Asociaţii întâmpină o dificultate majoră, de neimaginat sau de nesurmontat, experienţa avocaţilor firmei arată că şi atunci există şanse reale pentru a se face o tranzacţie sau pentru a se soluţiona o speţă.

TVA intră oficial în era digitală. Ce măsuri prevede ViDA și care este impactul estimat

Material de opinie de Raluca Bâldea, Partener, și Alexandru Stancu, Director, Impozitare Indirectă, Deloitte România

 

Autoritățile europene au finalizat procesul de adoptare a inițiativei TVA în Era Digitală” (VAT in Digital Age - ViDA) menită să modernizeze sistemul actual de TVA. Consiliul Uniunii Europene (UE) a aprobat recent pachetul de măsuri - ultimul pas înainte de publicarea în Jurnalul Oficial al UE.

 

Implementarea măsurilor propuse va avea loc gradual – primele vor intra în vigoare în 20 de zile de la data publicării, însă reforma va continua până în 2035 inclusiv. Principalele modificări cuprinse în pachet vizează armonizarea facturării electronice și a raportărilor digitale la nivelul UE, adaptarea tratamentului de TVA aplicat de platformele online de mobilitate sau de cazare și simplificarea înregistrării în scopuri de TVA, prin conceptul de cod unic de înregistrare.

 

Inițiativa a fost intens dezbătută de la lansare până la adoptare, dar a obținut în final consensul necesar din partea statelor membre, iar impactul este estimat la 11 miliarde de euro/an (sume recuperate de statele membre din TVA neîncasată), în următorii zece ani. În plus, societățile vor economisi 12,8 miliarde de euro/an din scăderea costurilor administrative de înregistrare și conformare la reglementările TVA, susține Comisia Europeană.

Reforma ViDA este axată pe trei mari piloni.

 

Facturarea electronică și raportarea digitală în materie de TVA

În 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE (aprilie 2025), statele membre vor putea să introducă facturarea electronică pentru tranzacțiile locale, fără să mai fie nevoie de derogare din partea Consiliului UE (cum a fost cazul României în 2023, pentru introducerea sistemului actual RO e-Factura). Se anticipează, astfel, o adoptare mai rapidă a măsurilor de facturare electronică la nivelul mai multor state membre UE.

 

Începând cu 1 iulie 2030 vor intra în vigoare următoarele măsuri pentru uniformizarea sistemului la nivelul UE. Astfel, entitățile vor emite facturi electronice inclusiv pentru tranzacțiile transfrontaliere și vor începe raportarea digitală a datelor către administrațiile fiscale într-un format agreat. Acest sistem se va baza pe standardul european existent pentru facturarea electronică, iar administrațiile fiscale naționale vor face schimb de date prin intermediul unui nou sistem informatic – sistemul VIES central -, care va permite efectuarea în timp real a unor verificări încrucișate privind datele de TVA declarate. Odată cu această raportare digitală, declarațiile recapitulative privind tranzacțiile intra-comunitare vor fi eliminate.

 

În aceste condiții, până la 1 ianuarie 2035, pachetul ViDA ar trebui să ducă la armonizarea sistemelor de facturare și raportare electronică la nivelul UE, iar statele membre care au sisteme locale de facturare electronică deja implementate sau în curs de implementare să se alinieze la standardele europene.

Tranziția către raportarea digitală și facturarea electronică vine cu provocări semnificative la nivelul UE, însă cu siguranță va avea și beneficii, având în vedere că va facilita accesul la date și analiza lor în timp real, ceea ce va duce la o identificare mai ușoară a cazurilor de fraudă în domeniul TVA.

 

În România nu va fi un impact imediat, având în vedere implementarea extinsă a RO e-factura, însă uniformizarea sistemului la nivelul UE și respectiv armonizarea sistemelor de facturare si raportare electronică ar trebui să simplifice și eficientizeze modul în care companiile pot să aplice facturarea electronică pentru tranzacțiile derulate în cadrul UE. Scopul principal ar trebui să fie acela de aliniere, astfel încât procesul de facturare, de multe ori centralizat la nivelul societăților, să poată fi derulat optim de către grupurile de societăți, atât din punctul de vedere al regulilor, cât și al costurilor.

 

Noi reguli de TVA pentru platformele online

Începând cu 1 iulie 2028, operatorii de platforme online ce facilitează servicii de închiriere de locuințe pe termen scurt sau servicii de transport rutier de persoane vor fi responsabili de colectarea și plata TVA, dacă furnizorii lor de servicii (de exemplu, proprietarii locuințelor) nu plătesc ei înșiși TVA. Regula nu se va aplica dacă furnizorul transmite platformei un cod valid de TVA din statul membru în care prestează serviciul și declară către platformă că va percepe TVA pentru serviciul respectiv. Excepție fac și furnizorii care optează pentru regimul special de scutire pentru întreprinderile mici.

 

Totodată, reforma vizează și clarificarea din perspectiva TVA a locului de impozitare a serviciilor de facilitare prestate de platforme, respectiv locul în care vor fi efectiv prestate serviciile de închiriere/ transport.

Aceste noi reguli vor avea un impact semnificativ asupra platformelor online de mobilitate sau de cazare. Pe de o parte, vor fi nevoite să își adapteze procedurile pentru a face diferența între furnizorii înregistrați în scopuri de TVA și cei neînregistrați, respectiv cei care aplică regimuri speciale de scutire. Pe de altă parte, este foarte posibil să apară un impact în prețul final al acestor servicii pentru care nu se aplică TVA în prezent, aspect care implică și un risc la nivelul furnizorilor pentru trecut, în măsura în care au omis să aplice TVA asupra serviciilor.

 

Înregistrarea unică în scopuri de TVA

Extinderea conceptului de ghișeu unic - OSS

Scopul acestui pilon este de simplificare a procedurilor administrative de înregistrare în scopuri de TVA pentru entitățile ce desfășoară tranzacții în afara statului membru în care sunt stabilite.

O parte din măsurile aferente vizează extinderea conceptului de „Ghișeu Unic - One Stop Shop” (OSS) care presupune că TVA datorată în diferite state membre poate fi colectată/achitată în mod simplificat, prin intermediul unui singur cod, respectiv o singură declarație de TVA. Astfel, se evită înregistrări multiple de TVA în țările unde are loc consumul efectiv.

 

În plus, pe baza succesului proiectului pentru comerț electronic, implementat în 2021, începând cu 1 ianuarie 2027,  mecanismul OSS va fi extins pentru a acoperi în special livrările B2C de energie electrică, gaz și alte livrări de produse energetice similare. Această măsură va fi relevantă, spre exemplu, în cazul încărcării vehiculelor electrice în afara statului membru de rezidență, care va fi asimilată vânzării de bunuri la distanță din perspectiva TVA.

 

Ulterior, din 1 iulie 2028, va avea loc o extindere a schemei actuale OSS pentru a acoperi o gamă mai largă de tranzacții, inclusiv transferurile transfrontaliere de bunuri, pentru care nu vor mai exista obligații de înregistrare și raportare TVA. Această măsură vine la pachet cu eliminarea simplificărilor actuale pentru stocurile la dispoziția clientului până cel târziu la 30 iunie 2029.

Astfel, extinderea ghișeului unic va permite mai multor companii să se conformeze la regulile de TVA, prin intermediul unui portal online unic și într-o singură limbă, cu costuri reduse și mai puțină birocrație.

Extinderea conceptului de taxare inversă pentru nerezidenți, pe care România îl aplică deja

Tot începând cu 1 iulie 2028, în cazul tranzacțiilor în care furnizorul nu este stabilit și nici înregistrat în scop de TVA în statul membru în care se datorează taxa, răspunderea pentru plata TVA se va transfera de la furnizor la beneficiar, prin mecanismul de taxare inversă, în anumite condiții. Acest mecanism este deja aplicat în anumite state UE (inclusiv România), însă va deveni obligatoriu pentru toate statele membre, reducând astfel obligațiile de înregistrare și conformare TVA. Alinierea acestor prevederi la nivelul UE ar trebui să contribuie la simplificarea modului de derulare a tranzacțiilor în mai multe state membre, eliminând obligații de raportare suplimentare la nivelul furnizorilor nerezidenți.

 

În concluzie, este evident că pachetul de măsuri ViDA va duce la o modernizare treptată a sistemului actual de TVA în următorii ani. Reforma este vastă și va avea impact semnificativ asupra companiilor multinaționale, astfel că acestea trebuie să analizeze măsurile anunțate și impactul pe care l-ar putea avea asupra structurilor de afaceri și să își ajusteze procedurile/politicile interne în vederea implementării acestor modificări.

Studiu Deloitte: interesul consumatorilor pentru mașinile electrice scade în favoarea motoarelor pe combustie internă

  • Prețul și calitatea produsului, principalele criterii de alegere a mărcii pentru următoarea mașină

 

Interesul consumatorilor pentru mașinile electrice continuă să scadă pe principalele piețe ale lumii, în favoarea celor cu motoare pe combustie internă, care câștigă teren în preferințele consumatorilor din Germania (53% față de 49% în 2024), Japonia (41% față de 34% în 2024), India (54% față de 49%) sau China (38% față de 33%), cu excepția SUA, unde, însă, motoarele clasice dețin o pondere ridicată în opțiunile consumatorilor (62% față de 67% în 2024), potrivit Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study. În schimb, indiferent de tipul motorului, prețul și calitatea produsului rămân principalele criterii de alegere a mărcii pentru următoarea mașină pentru consumatorii din Germania (62%) și Marea Britanie (62%), respectiv SUA (58%), Marea Britanie (62%) și Asia de Sud-Est (65%), în timp ce performanța vehiculului este pe primul loc în Coreea de Sud (59%).

 

Cei care totuși intenționează să cumpere o mașină electrică sunt motivați, în principal, de protecția mediului, în India (63%) și Germania (54%), și de costul mai redus cu alimentarea, în Asia de Sud-Est (64%), Japonia (61%) și Marea Britanie (59%). În schimb, programele guvernamentale de susținere a producției de vehicule cu grad redus de poluare nu se află printre primele trei argumente în favoarea achiziționării unei mașini electrice decât în Germania (33% din consumatori).

„Scăderea interesului pentru mașinile electrice reprezintă o provocare în plus pentru jucătorii din domeniu, în special pentru cei din Uniunea Europeană, care, dincolo de concurența în creștere pe plan global, se confruntă cu presiunea reglementărilor care vizează reducerea emisiilor de CO2. Cererea în scădere pentru mașinile electrice este confirmată și de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, care indică faptul că, în 2024, vânzările în UE s-au redus cu 5,9% comparativ cu anul anterior. În aceste condiții, industria auto europeană are nevoie de mai multă flexibilitate în tranziția către vehiculele verzi și de adaptarea exigențelor climatice la condițiile de piață, iar autoritățile europene au anunțat deja măsuri în această direcție. În paralel, marii jucători din domeniu solicită regândirea mecanismelor de stimulare a producției de mașini electrice, având în vedere că, în ultimii ani, mai multe state europene, printre care și România, au restrâns sau chiar eliminat subvențiile acordate la achiziția de astfel de autovehicule”, a declarat Bogdan Barbu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Auto, Deloitte România.

 

Totodată, conform studiului, crește ponderea consumatorilor care vor să schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție – la 76% în China (de la 73% în 2024), la 71% în Asia de Sud-Est, 51% în Marea Britanie sau 46% în Germania, ceea ce indică o intensificare a concurenței pe această piață. În plus, nici loialitatea față de producătorii locali nu mai este prea puternică - cu excepția celor din Japonia (76% sunt loiali producătorilor locali), consumatorii spun că nu contează țara de producție dacă mașina aleasă le satisface nevoile – Marea Britanie (68%), China (52%), Germania (50%), SUA (47%).

Referitor la mașinile electrice pe baterie, participanții la studiu sunt, în general, preocupați de autonomie (Germania – 54%, Marea Britanie 52%), de preț (Germania – 45% și Marea Britanie – 49%), de timpul de alimentare (Japonia – 49%, Marea Britanie – 47%), de infrastructura publică de încărcare (Germania – 43%) și de siguranța tehnologiei integrată în baterie (Coreea de Sud – 49%).

 

O altă preocupare în acest caz este legată de reciclarea bateriilor și de entitatea care ar trebui să fie responsabilă în acest sens. În timp ce consumatori din Japonia și din Coreea de Sud consideră că producătorul mașinii ar trebui să gestioneze bateriile pe întreaga durată de viață (35%, respectiv 31%), germanii pun pe primul loc producătorul bateriei (21%), iar consumatorii din China (26%), Asia de Sud-Est (25%) și din Marea Britanie (19%) cred că ar trebui să existe o entitate dedicată care să se ocupe de reciclare.

La realizarea studiului Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study au participat aproximativ 31.000 de consumatori din 30 de țări, dintre care 13 state europene – Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Spania, Suedia, Turcia și Ungaria.

 

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Cushman & Wakefield Echinox: Expunerea sectorului bancar față de sectorul imobiliar comercial din România este printre cele mai reduse din Europa

Expunerea sectorului bancar asupra pieței imobiliare comerciale (excluzând segmentul rezidențial) a depășit 100 de miliarde de lei în septembrie 2024, reprezentând jumătate din totalul creditelor acordate companiilor nefinanciare. Această creștere, alimentată de utilizarea proprietăților imobiliare comerciale drept garanții, subliniază importanța sectorului în susținerea economiei românești, arată datele companiei de consultanță imobiliară pe baza informațiilor publicate de Banca Națională a României (BNR).

Aproape 60% din aceste credite sunt garantate cu proprietăți imobiliare, restul fiind expuneri directe către companiile din sector. Expunerea directă a băncilor a crescut cu 10% în 2024, față de o creștere de 6% a expunerii indirecte.

Expunerea sectorului bancar față de firmele active în construcții și imobiliare în România este de 21%, printre cele mai reduse atât din Europa, cât și din Europa Centrală și de Est.

 

Comparativ cu țări precum Cehia (35%), Polonia (24%), Ungaria (22%) și mai ales cu țări din nordul Europei cu expunere mult mai mare (Suedia - 62%, Norvegia - 49%, Danemarca - 47%), poziția României indică o piață mai puțin expusă la riscuri sistemice. În schimb, țările din sudul Europei (Grecia - 10%, Malta - 14%, Italia - 15%) înregistrează o expunere semnificativ mai redusă.

Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: "Cu o expunere bancară de doar 21% în construcții și imobiliare, România se poziționează strategic într-un punct de echilibru între prudență și oportunitate. Această indicator, printre cele mai scăzute din Europa, sugerează un potențial semnificativ de creștere și dezvoltare, oferind spațiu pentru investiții și inovație în piața imobiliară, fără a suprasolicita sistemul bancar. Creșterea constantă a creditării în acest sector ilustrează o încredere crescândă și un apetit robust pentru proprietățile comerciale, promițând un viitor dinamic pentru piața imobiliară din România."

 

Deși calitatea portofoliului de credite acordate sectorului imobiliar continuă să fie inferioară celei aferente portofoliului companiilor nefinanciare la nivel agregat, aceasta s-a situat pe o tendință de îmbunătățire continuă.

Astfel, rata creditelor neperformante din sectoarele construcții și imobiliare se situa la 4,3% în septembrie 2024 (-0,1 puncte procentuale în termeni anuali și -4,5 puncte procentuale față de septembrie 2019), iar cea asociată creditelor cu garanții imobiliare (altele decât cele acordate sectoarelor construcții și imobiliare) a coborât la 4,9% în septembrie 2024 de la 6,1% în urmă cu un an.

 

De asemenea, majoritatea covârșitoare a creditelor din acest segment (86%) au asociat un grad de acoperire a serviciului datoriei de peste 2, ceea ce indică faptul că firmele care au contractat creditele respective sunt capabile să acopere cel puțin dublul valorii anuale a serviciului datoriei.

Conform celor mai recente evaluări ale vulnerabilităților din sectorul imobiliar comercial din România riscurile se mențin la un nivel gestionabil și pe o tendință de îmbunătățire, date fiind semnalele de revenire a activității pe piața imobiliară comercială.

Sectoarele construcții și imobiliare sunt importante pentru stabilitatea financiară atât datorită dimensiunii acestora, cât și interconexiunilor cu sistemul financiar și cu economia reală.

Așadar, valoarea adăugată brută aferentă acestor sectoare ca pondere din PIB se situează la nivelul de 15,3% (T2 2024), în creștere în ultimii ani de la 13,8% în T2 2022, indicând atât relevanța acestui sector pentru stabilitatea financiară și economică, dar și un risc substanțial de contagiune către economia reală.

 

Comparativ cu situația la nivel european, în România activitatea de construcții și imobiliare se situează peste media UE (14,9% din PIB în T2 2024), dar și la un nivel superior celui întâlnit în Bulgaria și Polonia, unde contribuția sectorului la PIB este de 10,8%, respectiv 11,2%.

Firmele care activează în sectoarele construcții și imobiliare reprezintă 15% din totalul companiilor nefinanciare (aproximativ 126.000, date la nivelul anului 2023), angajează 12% din numărul salariaților din economie (circa 486.000) și dețin 20% din activele aferente companiilor nefinanciare.

Companiile care operează în sectoarele construcții și imobiliare au un grad de îndatorare mai ridicat comparativ cu întregul sector al companiilor nefinanciare, însă pe o tendință descendentă în ultimii ani. Astfel, gradul de îndatorare (datorii raportate la capitalul propriu) se situa la 181,7% în 2023 (față de 158,2% pentru întregul sector nefinanciar), în scădere de la 210,6% în 2022.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent. Echipa de peste 60 de profesioniști și colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în 400 de birouri din 60 de țări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

 

Meta Estate Trust anunță primul exit de succes din acest an: 2,65 milioane de euro, IRR 20%

Meta Estate Trust (simbol bursier MET), companie de tip holding care activează în sectorul imobiliar și acționează ca un portal între piața imobiliară și piața de capital, anunță un exit de 2,65 milioane de euro dintr-un proiect rezidențial al Novarion din Sibiu. Investiția în cadrul acestui proiect a avut o Rată Internă de Rentabilitate (IRR) de 20%, veniturile totale pe întreaga perioadă a investiției fiind de aproximativ 1,6 milioane euro. Investiția Meta Estate Trust în proiectul rezidențial The Lake Home Sibiu al Novarion a debutat în decembrie 2021, fiind realizată sub forma unui parteneriat de dezvoltare imobiliară. Exit-ul Meta Estate Trust din Novarion Sibiu face parte din strategia companiei de a se axa în principal pe investiții de co-dezvoltare imobiliară în București.

 

„Ne bucurăm să închidem, încă din primul trimestru al acestui an, un exit semnificativ pentru Meta Estate Trust. Investiția în Novarion reprezenta una dintre cele mai mari expuneri ale Meta Estate Trust, iar în cei peste trei ani de parteneriat am reușit să marcăm trei obiective. În primul rând, am marcat un randament semnificativ pentru acționarii și investitorii noștri – de 20% anualizat și am sprijinit realizarea unui proiect rezidențial major în Sibiu. Expunerea Meta Estate Trust pe parcursul acestei perioade investiționale la sectorul dezvoltărilor rezidențiale reprezintă o experiență valoroasă pentru întreaga echipă Meta.”, spune Alexandru Bonea, CEO Meta Estate Trust.

 

Meta Estate Trust a investit în total 2,84 milioane de euro în proiectul rezidențial The Lake Home Sibiu al Novarion, etapizat începând din decembrie 2021. Compania marchează astfel un exit semnificativ dintr-un proiect rezidențial, parte a liniei de investiții de Co-Dezvoltare. Exit-ul din Novarion se înscrie astfel în lista celorlalte investiții de succes precum The Level Apartments faza II, Ion Dragalina 21 și Eforie Sud. Strategia de investiții a companiei, în cadrul acestei linii de business, implică furnizarea de capital de tip equity preferențial pentru a fi utilizat strict pentru dezvoltarea proiectului imobiliar. Cu un IRR de 20%, exit-ul Novarion se înscrie în marja investițională urmărită pe linia de business de Co-Dezvoltare, respectiv 20-30% randament anualizat.

The Lake Home by Novarion este un proiect rezidențial de anvergură din zona de vest a Sibiului, construit pe o suprafață de 53.000 metri pătrați, dintre care 20.000 mp sunt spații verzi, parcuri și grădini. Complexul va include, în etapa sa finală, 494 apartamente dispuse în 9 blocuri, 34 vile premium, 3 restaurante, 1 aparthotel, sală de sport cu spa și piscină, grădiniță și afterschool. În prezent, proiectul este finalizat în proporție de 21%, ultima fază urmând să fie încheiată în 2030.

 

Despre Meta Estate Trust

Meta Estate Trust este o companie tip holding, cu activitate în sectorul imobiliar, fondată în martie 2021 de un grup de antreprenori români cu experiență în real estate și piața de capital. Din 29 august 2022, Meta Estate Trust este listată la Bursa de Valori București, în piața AeRO, având simbolul bursier MET. Începând cu data de 20 martie 2023, acțiunea MET este inclusă în indicele BETAeRO. Politica investițională se bazează pe un un mix de tipologii investiționale cu profile de randament și risc diferite, cu un portofoliu diversificat și flexibil, care se poate adapta ușor ciclurilor de piață.

 

Studiul CMS European M&A 2025: Cumpărătorii preiau conducerea unei piețe în continuă evoluție

CMS, firmă de avocatură ce oferă una dintre cele mai mari practici de fuziuni și achiziții din Europa, a publicat rezultatele celui mai recent studiu „CMS European M&A 2025”. Ajuns la cea de-a 17-a ediție, Studiul oferă o perspectivă exclusivă asupra evoluției pieței M&A. Studiul analizează un număr record de 582 de tranzacții în 27 de jurisdicții europene și evidențiază modul în care investitorii se adaptează unei piețe favorabile cumpărătorilor, incertitudinii geopolitice accentuate și unui cadru de reglementare în continuă schimbare.

Studiul arată că numărul tranzacțiilor pentru care CMS a oferit consultanță în Europa Centrală și de Est (ECE) a crescut cu mai mult de 30% comparativ cu 2023. România se clasează pe locul al doilea în top, cu 18 tranzacții, înregistrând o creștere de 80% comparativ cu 2023.

 

Principalele tendințe ale pieței: Reziliența fuziunilor și achizițiilor într-un climat politic și economic în schimbare

 

În ciuda provocărilor politice și economice actuale, activitatea de fuziuni și achiziții în 2024 a rămas solidă, cu o creștere notabilă a complexității structurării tranzacțiilor. Studiul identifică o schimbare favorabilă cumpărătorului în structurarea tranzacțiilor, cu utilizarea sporită a mecanismelor de ajustare a prețului de achiziție (PPA) și de earn-out, contrabalansată de o creștere a asigurărilor de garanție și despăgubire (W&I) - de obicei o tendință favorabilă vânzătorului.

 

Aspecte cheie relevate de studiul CMS:

 

1. Preț și structurare: Cumpărătorii adoptă o abordare fermă pentru protejarea prețului

Ajustările prețului de achiziție (PPA) au înregistrat o creștere semnificativă, ceea ce reflectă nevoia cumpărătorilor pentru garanții financiare în contextul fluctuațiilor pieței. Numărul de tranzacții în ECE cu clauze PPA a crescut cu 10% față de anul 2023.

Structurile de tip earn-out au câștigat teren, în special în sectoarele sensibile din punct de vedere politic, precum energia și tehnologia, în care incertitudinea în materie de reglementare reprezintă o preocupare majoră.

2. Alocarea riscurilor: Cumpărătorii cer mai multe garanții

Clauzele MAC (Material Adverse Change) sunt utilizate mai frecvent, în special în tranzacțiile expuse schimbărilor politice sau intervenției autorităților de reglementare. Cel mai mare număr de tranzacții cu clauze MAC a fost înregistrat în ECE, în 32% din tranzacții.

Cumpărătorii au negociat, de asemenea, perioade de limitare mai lungi pentru cererile de garanție, ceea ce confirmă accentul tot mai mare pus pe securizarea tranzacțiilor. Majoritatea tranzacțiilor din ECE au avut perioade de limitare de peste 24 de luni, în timp ce majoritatea termenelor din alte regiuni europene au fost de 24 de luni sau mai puțin.

3. Asigurarea de garanție și depăgubire/ Warranty & Indemnity (W&I): Un instrument esențial într-o piață favorabilă cumpărătorilor

Utilizarea asigurării W&I a crescut cu 8%, susținută de scăderea primelor și de adoptarea tot mai largă în tranzacțiile de dimensiuni medii și mari.

Marea Britanie a fost liderul acestui trend, asigurarea având un rol crucial în strategiile de diminuare a riscurilor. Utilizarea asigurării W&I a înregistrat, de asemenea, o ușoară creștere în ECE (cu 3% mai mult).

4. Environmental, social and governance (ESG) și Inteligența Artificială (AI): teorie vs. realitate în fuziuni și achiziții

În ciuda creșterii atenției acordate reglementărilor ESG, aceste aspecte rămân secundare în structurarea tranzacțiilor.

AI avansează rapid, fiind integrată în 32% dintre aplicațiile de tehnologie juridică utilizate în tranzacțiile de fuziuni și achiziții.

Perspective de viitor: Încredere într-o piață în continuă evoluție

Odată cu stabilizarea fluxului de tranzacții de fuziuni și achiziții și cu îmbunătățirea piețelor datoriilor, anul 2025 va aduce noi oportunități pentru investitorii strategici. Cu toate acestea, cumpărătorii trebuie să rămână agili, echilibrând optimismul pieței cu o atenție  sporită în procesul de due diligence și conștientizarea reglementărilor.

Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A pentru Europa Centrală și de Est în cadrul CMS și Managing Partner al CMS România: „În contextul actual al pieței de fuziuni și achiziții investitorii trebuie să facă față situației geopolitice complexe, precum și provocărilor rezultând din analiza mai atentă a tranzacțiilor de către autoritățile de reglementare. Studiul CMS European M&A 2025 subliniază importanța agilității și a analizei detaliate în procesul de due diligence pentru a asigura succesul tranzacțiilor. În ciuda provocărilor, piața de fuziuni și achiziții din ECE a rămas rezilientă. Numărul de tranzacții în care CMS a oferit consultanță în regiune a crescut cu peste 30% față de 2023, fiind al doilea cel mai mare număr de tranzacții înregistrat din 2014 și până acum. Mai mult de 45% dintre acestea au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând încă o dată amploarea și soliditatea practicii noastre de M&A în întreaga regiune.”   

 

Rodica Manea, Partener Corporate M&A CMS România, adaugă: “Pe măsură ce cumpărătorii preiau conducerea în tranzacțiile M&A, importanța alocării riscurilor și a securității financiare este mai mare ca oricând. Intensificarea utilizării mecanismelor de ajustare de preț de achiziție și de earn-out reflectă presiunea cumpărătorilor pentru o securitate financiară și protecție a valorii crescute. Creșterea folosirii asigurării W&I demonstrează în plus importanța strategiilor de mitigare a riscurilor. În perspectivă, este important ca achizitorii să rămână agili și să păstreze un echilibru între încrederea într-o piață în continuă evoluție si provocările de reglementare, pentru a urmări oportunități noi într-un peisaj în continua dezvoltare."

Louise Wallace, coordonator global al grupului Corporate/M&A al CMS, a declarat: „Fuziuni și achiziții nu înseamnă doar tranzacții, ci și strategie. Cel mai recent studiu al nostru surprinde principalele tendințe în materie de tranzacționare pentru 2025 și mai departe, care vor contura 2025 și anii următori, oferind clienților informațiile necesare pentru a gestiona complexitatea cu încredere.”

 

Citiți integral CMS European M&A Study 2025 aici: LINK

Studiu Deloitte: forța de muncă și costurile de construcție preocupă cel mai mult dezvoltatorii imobiliari din Europa Centrală, inclusiv România

  • Aproape 60% dintre participanți se așteaptă la o creștere a valorii tranzacțiilor imobiliare în 2025. Nivelul de optimism variază între 64%, în Cehia, și 24%, în România

 

Disponibilitatea și costul forței de muncă reprezintă cea mai mare preocupare a dezvoltatorilor imobiliari din Europa Centrală în 2025 (26%), depășind aspectele legate de finanțarea proiectelor, care au dominat topul preocupărilor în ultimii ani, iar pe locurile următoare se află costurile de construcție (20%) și cele care implică achiziția de terenuri pentru dezvoltări viitoare (18%), potrivit studiului Deloitte Real Estate Confidence Survey for Central Europe 2025, realizat în mai multe țări din regiune, inclusiv România. Pe de altă parte, aproape 60% dintre participanții la studiu se așteaptă la o creștere a valorii tranzacțiilor imobiliare în următoarea perioadă, nivelul de optimism variind între 64%, în Cehia, și 24%, în România.

Studiul subliniază faptul că sectorul imobiliar din Europa Centrală dă dovadă de reziliență și adaptabilitate în fața incertitudinilor globale, a tensiunilor geopolitice și a volatilității economice.

 

Mai mult de 50% din participanți anticipează o îmbunătățire a activității pe piață în acest an, față de 40% cu un an în urmă, iar proporția celor care prevăd o scădere s-a redus la 14%, de la 16% în 2024. Însă, în timp ce în țări precum Polonia și Cehia percepția este în linie cu media regională, în România 41% dintre participanți se așteaptă la o deteriorare a activității și doar 18% mizează pe creștere.

Și percepția cu privire la climatul economic s-a îmbunătățit în regiune în ultimul an – 36% dintre participanți se așteaptă la o evoluție pozitivă (față de 29% în urmă cu un an) și doar 19% anticipează o deteriorare. România iese în evidență și la acest capitol, cu 57% dintre participanți estimând o înrăutățire a climatului economic și doar 14%, o evoluție favorabilă. În schimb, Cehia și Polonia depășesc media din regiune, cu 45%, respectiv 40% dintre participanți încrezători în evoluția de ansamblu a economiei. 

 

Cadrul fiscal va rămâne stabil în perioada următoare în regiune, consideră 71% dintre participanți, însă majoritatea celor din România (70%) se așteaptă la o înăsprire a sistemului de taxe.

În privința sectoarelor care sunt percepute ca fiind cele mai dinamice în următorii cinci ani, infrastructura pentru energie verde conduce în regiune (67%), dar și în țările analizate individual, respectiv în România (78%), Cehia (75%) și Polonia (68%). Pe locurile următoare se află centrele de date (55%) și proiectele destinate sectorului medical (36%).

„Rezultatele studiului indică faptul că piața evoluează și, în ciuda provocărilor, jucătorii se adaptează la noile realități și se orientează către domeniile cu cel mai mare potențial de dezvoltare în următorii ani – tranziția verde, tehnologie și sănătate. Particularitățile României sunt legate mai degrabă de evoluția de ansamblu a economiei și de perspectivele de reglare a dezechilibrelor macroeconomice pentru că, dacă ne uităm la așteptările privind disponibilitatea activelor imobiliare în perioada următoare, vedem că jucătorii din țara noastră se așteaptă la o creștere (58%), peste media regiunii (54%). În plus, în România există și provocări legate de schimbarea legislației în domeniu – noul Cod al Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor vine cu numeroase schimbări și cu legislație secundară complexă care necesită timp pentru elaborare și implementare și efort de conformare din partea jucătorilor din piață”, a declarat Irina Dimitriu, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal, lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar în cadrul Deloitte România.

 

O noutate în studiul din acest an este menționarea criteriilor ESG (de mediu, sociale și de guvernanță) ca o provocare distinctă pentru companiile din domeniu (12%). Și, deși piața imobiliară este încă într-o fază de adaptare la aceste cerințe, majoritatea participanților se așteaptă ca proprietățile conforme cu criteriile ESG să fie mai scumpe decât cele neconforme cu până la 15% în perioada următoare.

Deloitte efectuează studiul Real Estate Confidence Survey for Central Europe începând din 2019 pentru a afla percepția profesioniștilor din domeniu cu privire la evoluția pieței în regiune. La studiu participă trei categorii de respondenți, respectiv dezvoltatori, investitori și consultanți specializați în domeniul imobiliar. La ediția din acest an au participat, în principal, jucători din Cehia (32%), România (19%) Polonia (13%), Ungaria (4%), iar 32% dintre participanți operează pe mai multe piețe din Europa Centrală.

 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați Deloitte.ro.

Horváth: Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

  • În 2027, 57% dintre echipele de IT vor avea mai multe responsabilități în gestionarea proceselor de afaceri, în timp ce rolul lor în furnizarea și administrarea sistemelor informatice va scădea considerabil.
  • Transformarea digitală a organizațiilor a devenit din ce în ce mai legată de avansul inteligenței artificiale (AI), iar pentru integrarea sustenabilă și profitabilă a AI, Horváth propune un cadru structurat în cinci pași esențiali.

 

Importanța departamentelor IT în cadrul companiilor va crește semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare și în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual „IT Management Study 2024”, realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.

Principala concluzie a studiului este aceea că tendința de transformare a departamentelor IT din simple unități de suport în parteneri strategici ai afacerii – care creează valoare pentru companie – este în continuă accelerare. Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va crește la 57% până în 2027.

Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizații, respectiv „enabler” (facilitator în atingerea obiectivelor) și consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii. În același interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%.

 

De asemenea, rolul IT-ului în crearea de noi produse și servicii va crește semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12%, ajungând la 40%) și (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13%, atingând 36%).

În paralel, rolul IT-ului în furnizarea și administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.

Această expansiune a responsabilităților IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% dintre ele estimează o creștere modestă a bugetelor IT, între 1,6% și 3,4% pe an. În același timp, cheltuielile pentru pentru inovație, inclusiv inteligență artificială (+10%), sunt în creștere.

 

Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidențiază natura duală a inteligenței artificiale, atât ca un avantaj, cât și ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală. Deși AI oferă eficiență și inovație, integrarea sa necesită o planificare strategică. Planul în cinci pași al Horváth oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă și profitabilă a AI:


1.    Analiza beneficiilor potențiale – Pentru a iniția o transformare solidă a AI, este esențial să se înțeleagă beneficiile potențiale. O identificare și analiză aprofundată a câștigurilor comparativ cu situația actuală creează baza pentru toate etapele ulterioare. Conform cercetărilor Horváth, doar un sfert dintre companii au realizat o astfel de analiză până în prezent, iar încă 50% plănuiau să o finalizeze în 2024.


2.    Alinierea strategică – Pe baza analizei potențiale, se dezvoltă o strategie care trebuie să includă obiective specifice, un model operațional adecvat, un cadru de guvernanță bine definit, un portofoliu de cazuri de utilizare, gestionarea riscurilor, programe de formare a angajaților și un plan de comunicare eficient.


3.    Alegerea abordării corecte de implementare – Există trei abordări principale pentru implementarea AI, fiecare având un nivel diferit de potențial transformator și maturitate necesară: (1) Abordarea AI prioritizată – Se concentrează doar pe cazurile cu prioritate maximă, în special într-un mediu cu o pregătire limitată pentru AI; (2) Abordarea AI focalizată – Se axează pe scenarii de aplicare în funcții sau procese end-to-end cu cel mai mare potențial; și (3) Abordarea AI scalată – Consideră întregul context organizațional, extinzând AI în toate funcțiile și procesele end-to-end.


4.    Implementare graduală și controlată – Implementarea se realizează în etape controlate, pentru a minimiza riscurile și pentru a permite ajustări rapide. Se efectuează mai întâi niște prototipuri de validare (proofs of concept), urmate de o derulare treptată, cu monitorizare constantă și optimizări continue. Pe tot parcursul procesului, este esențială o comunicare transparentă prin canalele interne pentru a menține angajamentul echipei și pentru a măsura impactul asupra companiei.


5.    Dezvoltarea competențelor angajaților – Succesul unei transformări bazate pe AI depinde, în mare măsură, de acceptarea și competențele angajaților. Elementele cheie includ: (1) Cultivarea unei culturi organizaționale care susține schimbarea; (2) Creșterea gradului de conștientizare și motivare a angajaților; (3) Dezvoltarea și extinderea competențelor relevante pentru AI; și (4) Crearea de structuri și procese de suport pentru adoptarea AI.
„Departamentele de IT se confruntă cu provocarea de a face mai mult cu mai puține resurse, asumându-și în același timp un rol strategic în companie. Pentru a face față bugetelor din ce în ce mai restrânse și pentru a contribui decisiv la crearea de valoare în companie, IT-ul trebuie să se optimizeze, să continue automatizarea și să valorifice mai bine potențialul inteligenței artificiale. În caz contrar, nu va putea susține în mod adecvat inovațiile necesare în business. Prin urmare, IT-ul trebuie regândit radical: ce contribuie la crearea de valoare, cum poate fi producția mai eficientă din punct de vedere al costurilor și ce poate fi eliminat,” explică László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România.
###

Despre Horváth
Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.
 

Nu poți anticipa toate situațiile neprevăzute, dar îți poți asigura afacerea

Fie că ai o unitate de producție, o pensiune, un service auto, un birou de arhitectură, o firmă de construcții sau una de publicitate și faci totul ca la carte, pot oricând să apară situații limită pentru afacerea ta. Riscurile se pot materializa pe neașteptate, dar când ești asigurat poți depăși mai ușor efectele acestora.​

 

Suntem aici pentru a te sprijini în identificarea riscurilor care ar putea afecta planurile tale pentru 2025 și ce poți face pentru a-ți asigura afacerea, echipa și implicit, viitorul:

·         Identifică și evaluează riscurile - realizează analize periodice pentru a identifica potențialele amenințări și impactul acestora.

·         Elaborează planuri de continuitate - dezvoltă strategii și proceduri pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a afacerii în fața diverselor riscuri.

·         Investește în asigurări adecvate – alege asigurările care acoperă diverse tipuri de riscuri și mai ales pe cele care se potrivesc specificului afacerii tale.

 

O abordare proactivă, care include identificarea, evaluarea și implementarea de măsuri de gestionare a riscurilor, contribuie la stabilitatea și creșterea sustenabilă a organizației.

 

În articolul din link-ul de mai jos, îți prezentăm principalele tipuri de riscuri în afaceri și cum poți să te pregătești pentru fiecare. Acestea includ riscurile interne, cum sunt riscurile financiare, cele generate de factorul uman, de reputație, tehnologie sau de procese operaționale, precum și riscurile externe, care se referă la impactul factorilor economici, politici, sociali sau legislativi asupra companiei și productivității sale.

 

Noi suntem alături de tine pentru a prelua grijile financiare provocate de riscuri și îți oferim suport și continuitate prin soluţii care răspund la nevoile afacerii tale. Oferta Groupama include asigurări complexe și flexibile pentru orice vrei să asiguri:

·         Asigurări auto – garantează continuitatea afacerii tale în cazul unui incident în trafic.

·         Asigurări pentru clădiri și bunuri – îți oferă despăgubire în cazul producerii de dezastre naturale sau evenimente neprevăzute care pot afecta imobilul și bunurile companiei.

·         Asigurări pentru angajați – poți să oferi programe de beneficii echipei tale, oferindu-le suport în cazul unor evenimente negative și neprevăzute.

·         Asigurări de răspundere civilă – te ajută să reduci efectele pe care le au prejudiciile unei terțe părți (daune materiale, vătămări corporale sau pierderi financiare) asupra afacerii tale.

·         Asigurări specifice domeniului de activitate – cum sunt asigurările pentru constructoriasigurările agricole sau asigurările pentru transportatori.

 

AFLĂ MAI MULTE DESPRE TIPURILE DE RISCURI LA CARE ESTE EXPUSĂ AFACEREA TA

 

Indiferent de dimensiunea afacerii sau domeniul în care activezi este important să îți întocmești un plan de continuitate a afacerii. Acesta ar trebui să includă măsuri clare de intervenție în caz de criză și să asigure continuitatea activității chiar și în fața unor evenimente imprevizibile. Asigurările personalizate, care țin cont de specificul afacerii tale, pot oferi un nivel de protecție suplimentar.

Fă pasul către un viitor asigurat și cere o ofertă de asigurare.

 

Pentru informaţii suplimentare poți consulta asistentul virtual Amelie (24/7) pe groupama.ro, poţi scrie pe relatii.clienti@groupama.ro, poți suna la AloGroupama 0374.110.110 (luni - vineri, între 8:00 - 18:00) sau poți contacta reţeaua de vânzători și parteneri Groupama.

Persoană de contact

Pe categorii:

Căutați altceva?

În secțiunea noastră de Evenimente & Media puteți găsi cele mai recente evenimente, știri, publicații, videoclipuri, podcast-uri

Mergeți la Info Hub